Re: Ozvuèení kinosálu

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 14:26:15 CET 2004

Pokud je zarizeni na obou koncich spojene s nulakem, potom jedine mozne
reseni je signal oddelit linkovym trafem, ktere ho zaroven sesymetrizuje.
Protoze vetsina zarizeni je dnes ve tride II, vubec bych si s tim nedelal
problemy. Stineny kabel s normalizovanou linkovou urovni, 1,55V/600 Ohmu je
dost odolny. V kapele jsme to pouzivali a problemy jsme nemeli. Pochopitelne
symetricke vedeni je lepsi, ale zalezi co umi ten mixpult a zesilovac.

> Stineni moc nepomuze, to chce diferencni vstup hlavniho zasilovace a
vystup z signaloveho zesilovace.
> Dobre je si precist neco ve streo a video, HIFI a podobnych casopisech.
> Napriklad DPAudio vyrabelo signalovy zesilovac s vykonem 40W (!) prave
> pro buzeni signalovych kabelu.

To povazuji za silne prehnane, ale v akustice se nadelalo vic blbosti za
tezke penize. Potom taky nekteri staveji a publikuji v PE elektronkove
predzesilovace pro CD prehravac, protoze tranzistory by to nezvladly. Zatim
jeste nikoho nenapadlo nabastlit do prehravace elektronkovy 16 bitovy
prevodnik :-)) .

> je lepsi pridat na zesileni signalovych zesilovacu.

Zase zalezi, co to umi. Ze linkovy vystup mixu umi 15V jeste neznamena, ze
se na teto urovni kousek pod limitaci musim pohybovat. Navic u vykonoveho
zesilovace (zalezi na konstrukci) se potom muze zacit prebuzovat vstup driv
nez konec a zesilovac potom nema vykon. Pochopitelne toho 1,5V neni
maximalni neprekrocitelna uroven, ale prumerna uroven na kterou by se melo
jet. Nad ni by mela byt 15 az 20 dB rezerva.

> Prakticke skusenosti nemam, ale jako obcasny navstevnik kina ci koncertu
> mi dost vadi prave zretelne slysitelny sum v tichych scenach.

Sum vetsinou pochazi z mikrofonnich vstupu, kde se pracuje s 1 az 10 mV. Ten
1 mV pri reci a 10 pri zpevu, kdy se do toho z blizka rve. Kdyz sumi linka
tak je neco ve velkem neporadku.

Odpor je vzhledem k impedanci signalu zanedbatelny, vetsi problemy dela u
hodne dlouheho vedeni kapacita kabelu. Ale do 10 nF to linka musi zvladnout.
Pokud se pres stineni kabelu uzaviraji vyrovnavaci proudy (50 Hz), potom na
odporu zalezi. V tom pripade je lepsi zjistit a odstranit pricinu, nebo
pouzit symetricke vedeni, zase stinene. Stineni propoji kostry aby mezi nima
nebylo treba 100V (u zarizeni tridy II bezna vec) a symetricke vedeni
odstrani vliv tech par desitek uV, ktere se vytvori na odporu stineni.

kdo sedi uprostred, spoji si automaticky prostorovy dojem s rozmistenim
muzikantu na jevisti a stereo tak nutne nepotrebuje. Kdo sedi na kraji,
slysel by jen jeden kanal a v nem neni vsechno, co by tam melo byt slyset.
Je mozne pouzit stereo, ale jen hodne uzke. Potom se s tim nic nezkazi.

Andel

---
Odchoz? zpr?va neobsahuje viry.