Identifikace elektronek

Vorel Martin - Decin Martin.Vorel
Středa Březen 17 12:09:17 CET 2004

On Tue, Sep 18, 2001 at 10:17:20PM +0200, Ondrej Tesar - Boza wrote:
> Tak jsem cekal, ze Vam nekdo odpovi rychleji, ale mam pocit, ze se
> nikdo neozval, tak to cinim.
> Schema je v priloze. Neni to moje konstrukce, je to obslehnute z AR
> A10/1993. Kapacitu kondenzatoru C vypocitame podle potrebneho
> nabijeciho proudu: C = 0,015 * I [uF , mA] Chova se to jako zdroj
> konstantniho proudu (sam nevim proc - umite mi to nekdo vysvetlit?)
Ja bych rekl, ze je to proste jenom proud pres reaktanci kondenzatoru.
Jestli me pamet neklame:

If=Uf/Xc;  Xc=1/(2*PI*f*C)

Takze by to mohlo byt zhruba 50mA.

> a facha to dobre. Jenom pozor, je to galvanicky spojeno se siti.
> Ten kondenzator musi byt na 400V SS nebo na 230V ST .
> R2 pry omezuje proudovy naraz pri zapnuti a R1
> vybije kondenzator po vypnuti. R3 pry omezuje proud svitivou diodou a
> Zenerova dioda musi byt na napeti alespon o 3V vetsi nez je napeti
> nabite baterie. D1-D4 jsou 1N4007. Tranzistor je KD 135 a ta LEDka
> libovolna.

> BTW: Umel by mi nekdo prosim vysvetlit, jak funguje to "zapojeni se
> spolecnym tranzistorem?" :-) Alespon tak bych to nazval ja :-)

IMHO:
To zapojeni LED + R + T je jenom na signalizaci proudu.
Pokud tece i < cca 20mA - tece to jenom pres LED a odpor.
Jakmile proud dosahne asi 20mA, zacne se otevirat tranzistor (ubytek
na odporu 0.7V) a ochrani tak LED pred znicenim. (To co tece pres 20mA
uz tece pres tranzistor.)
Na tomhle prave vznika ten ubytek <3V.

--
	Vaclav Ovsik		email: Vaclav.Ovsik@i.cz