LASER pro seriovy prenos

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 12:08:23 CET 2004

Oh tak to je pro mne nove. Pokud ma ten laser tak dobre dynamicke
vlastnosti,
pak mi neda se nezeptat, je to ten laser se dvema draty cerveny-bily v
takovem
kovovem pouzdre zezadu zality bilou hmotou (co lezi predemnou :-))) ) ?
Pokud ano, pak bych mel mit pro moje rychlosti (seriovy port) po starostech.
To by pak stacilo pouzit normalne frekvencni modulaci a jsem v pohode,
protoze pri rychlostech seriaku nemusi byt ta nosna ani moc vysoko.
A tak experimenty se sitovkami nebudou nutne, staci neco jako vysilac a
prijimac
pro FM radio - tedy prakticky totez :-).
Takze zbyva otazka zivotnosti toho laseru, na kterou uz tady nekdo nalepil
nalepku, ze je mala, cemuz bych veril.

Dekuji.

Jiri Bezstarosti

-----Original Message-----
From: Ji?? Dr?bek [mailto:drabek@oku-ra.cz]
Sent: Monday, October 15, 2001 5:08 PM
To: Konference HW
Subject: RE: LASER pro seriovy prenos

Vidim, ze tema Laseroveho prenosu je opet otevrene

K vyrcenym otazkam bych si dovolil rici toto:
1. Laserovou diodu mam z GM (nekdo ji popisoval jako dvouvdratovou) a
"trapil" jsem ji na 36 MHz v kolektoru
spinaneho transistoru (KSY71) posleze v otevrenem kolektoru  hradla
(74Sxx).Proud byl odporem nastaven na 50mA pri sepnuti .
Mereny svetelny signal s rostouci frekvenci sice slabl, ale myslim si, ze
hlavni  podil na tom nemela zminena laserovka spise spatne merici
podminky(spatny zesilovac optiky, oscilo do 10MHz!).Mereni na mne dela
dojem, ze mezni kmitocet bude vyssi nez 50 MHz.

2. Prijimaci cast je podle meho mineni nejproblematictejsi a jeji vyreseni
se mi jevi jako klicovy problem.
Pred 2ma lety jsem u GESu koupil SFH 250 (podle katalogu: do 650Mbit s
cilivosti ve viditelnem spektru).Dnes uz me v GESu vyvedli z omylu - "co
neni v katalogu to neopatrime", ale myslim ze se necha velmi dobre  nahradit
SFH 203 z GM.
Nebyl jsem ovsem schopen udelat na ni "slusny"zesilovac,branil tomu pomerne
velky odpor (jednotky Kohm)
ve spojeni s relativne malou citlivosti na svetlo.Zvrat do deje prinesla
informace, ze tento elment pouzivaji kdesi ve spojeni s obvodem SA5212
(zesilovac do 140MHz).Kdyz utichl smich na me dotazy (u ruznych firem) zda
jej jsou schopni opatrit (nemaji-li ho v katalogu),pokusil jsem se o
realizaci tohoto obvodu z diskretrnich soucastek.Pouzil jsem stare dobre
KSY71, napajeni zvedl z 5ti na 12V a po pripojeni SFH 250 jsem jen ziral jak
je to citlive.Mel by za tim pokracovat jeste link.zesil. z ECL (MC10116),ale
kdyz uvazim ze i takto to snimalo 15 - 20 MHz jako odraz od bileho papiru,
myslim ze s citlivosti uz nebude zasadni problem (jeste je v zaloze SA5210
do 320 MHz).Bezesporu jsou jiste jeste dalsi skvele obvody,ale tady bych rad
nechal prostor zase nekomu jinemu.

3. Zbyva problem modulace - demodulace
Celkem jednoduchou uvahou lze dospet k tomu ,ze bude-li pojitko fungovat
jako vice nebo mene dobre dratove spojeni, "postaraji" se o eventualni chyby
prislusne sitove protokoly.To ovsem znamena prenaset 10Mbit nebo nejakym
vtipnym zpusobem zpomalit ethernet na 5Mbit(ja osobne netusim jak - pry se
to nekomu zdarilo).
Konstrukcne se
nabizi  jako zdanlive nejednodussi reseni: vyvest ze sitove karty "vysilaci"
signal a na zaver jim rozblikat laserovku.Nasledny prijimac bude potom
zpracovany signal odvadet "nekam" do sit. karty.Docela rad bych, verte
mi,slysel ze se to nekomu takhle nejak povedlo udelat a ze tomu nevadi
zarivky , vybojky, svetlo atd.Bohuzel zkusenost me uz nekolikrat poucila, ze
amplitudova modulace je jednou z nejmene vhodnych.Uvazuji nyni o frekvencni
modolaci (asi proto ze me nic lepsiho nenapada) a to 50MHz nosna se zdvihem
10MHz.

Osobne netusim jak to maji udelane profesionalni prenosove systemy (rad se
neco priucim, bude - li vsak cim) a je tudiz otazka zda se tomu necha v
amaterskych podminkach alespon priblizit.
V soucasne dobe muj projekt stoji na miste z duvodu asi tak receno -
nedostatek vseho.

Zdravi Jirka