[OT] Digi Foto/rozlisenie

Wek wek
Středa Březen 17 12:07:36 CET 2004

Som sice absolutny laik, ale podla mna na klasickom filme pre subjektivne pozorovanie zvysuje "prijemnost" obrazu aj to, ze su zrna
usporiadane nahodne na rozdiel od fotaku (a zrejme sa aj ciastocne prekryvaju). U digitalu vznikaju pri velkych rozliseniach (a vyso
kej kvalite) vdaka pravidelnemu usporiadaniu pixelov rozne moire efekty (podobne ako u PC monitorov). To zvysuje skore pre klasicky
film aj pri rovnakom pocte zrn vs. pixelov. (Podobne je to aj u premietaneho filmu vs. TV, kde este prispieva aj zmena nahodnosti zr
n z policka na policko co subjektivne vyvolava dojem este vacsieho rozlisenia - kvoli tomuto na klasicky film v kine ziadna digi pre
mietacka nebude mat najblizsich XXX rokov).

Dalsia vec pri "lacnejsich" digitaloch co v skutocnosti znizuje ich rozlisenie je, ze sa pouziva 1 senzor, na ktorom su pixely vyfar
bene na RGB (vacsinou  pomere 1:2:1, vraj lebo oko je na G citlivejsie). Ako aj u farebnej TV, vyuziva sa to, ze clovek ma v oku men
ej senzorov farby ako jasu. T.j. uvadzane rozlisenie plati len pre luma. Ekvivalent u filmu je potom naozaj pocet vsetkych zrn, bez
ohladu na to, ze su zafarbene.

Skutocne HiEnd digi fotaky pouzivaju 3 CCD a rozklad svetla specialnym hranolom, no ale to sa cena pohybuje v milionoch.
napr. http://www.foveon.net/prod_new.html = 3x4Mpix za lahkych $24.000

Jano Waclawek