Elegantni mereni otacek v aute

Igor Cesko cesko
Středa Březen 17 12:02:05 CET 2004

  Zdravim!
 Asi moc neporadim, ale tiez som si spomenul na jeden moj
napad: jednalo sa ako lahko zistit otacky u beznych ventilatorov
(pocitacoveho typu a pod. v predaji). Nemusi mat ani vyvedeny
vyvod, ktoreho vystupom su impulzy umerne otackam (napr.
meranie otacok na procesorovom ventilatore). Staci ak k beznemu
ventilatoru napr. na 12V date do serie s napajanim odpor a budete
snimat napatie na ventilatore. Vdaka ubytku napatia na odpore a
hlavne bezkomutatorovej elektronike vo ventilatore sa na napati na
ventilatore objavia napatove spicky. Pocet spiciek na otacku je
rovny poctom polov ventilatora. Amplituda zavisi od predradneho
odporu - pocas komutacie nie je odber (napatova spicka az k
napajaciemu napatiu) a od ubytku na odpore (odber ventilatora krat
odpor). Nadviazanie na citac je mozne cez vazobny kondenzator.

Takto si mozno urobit regulaciu otacok aj na ventilatory, ktore nie
su vybavene snimacmi otacok.
  S pozdravom
                                Igor

-------------------------