Re: Vycernala kompaktni zarivka

Petr BRANDEJS Petr.DATASOFT
Středa Březen 17 12:01:51 CET 2004

> Jaky kazivy proces v zarivce probehl? Mohlo byt ze by na 1 z privodnich 4
> dratku byl studenak a jak jsem to otevrel tak jsem ho "dodelal"?

Cim delsi zhaveni (v rozumnych mezich), tim mensi zhavici proud,
tim mensi namahani zhavicich vlaken, tim by mela dele vydrzet.
To "najeti" po zapaleni - to je u vsech zarivek, zalezi jen na slozeni luminiforu a proudu vyboje, jak je to znatelne; vlastne se ohriva luminifor na provozni teplotu.

Jestli jsem to pochopil dobre "4 dratky" jsou 2 zhavici vlakna :-)
Zcernani=vlakno se odparuje a nanasi se na luminifor u koncu.
Zhavy vyvod=je dosti podstatne teply i za provozu, ovsem s koncem
zivotnosti zarivky (uz ani nemusi nastartovat, jen zhavi) se jeste zvysuje.
"jsem ho "dodelal"?"=a)prerusene zhavici vlakno - neco jako stara zarovka, kdyz vlakno "nabobtna" a je mech. malo pevne
b)jsi ten vyvod skutecne urval, ale to je videt a zas tak lehce to nejde a stejne ti vetsinou zustane v ruce i s kusem banky.
Stunenak neprichazi v uvahu. Na vyvody, co jdou skrz banku, je vlakno privarene a bud drzi, nebo ne. To spis nakontaktovani do el. predradniku.

> Muzete doporucit, jestli je vhodna z hlediska spolehlivosti, ceny a kvality
> svetla lepsi prejit na dlouhe svitidlo s primou trubici a zvlast zakoupenym
> elektronickym predradnikem (nemam rad 100Hz kmitani svetla)?

To si pis, ale zalezi na tom, co myslis pod pojmem elektronicky
predradnik (to k tomu hledisku ceny). Nejlevneji vyjde linearni zarivka hlavne ne ruzne specialy 8 nebo 13W,za cenu 1 mas 5 ks z "normalni" rady (18,36,58W). A pokud to nechces stmivat, tak
si dej 2 normalne pres tlumivku a jednu pres kondik pro posun
faze. To je nejlevnejsi.

> Je mozne napriklad napajet zarivku z vysokofrekvencniho (rekneme 40KHz)
> blokovaciho oscilatoru co dava symetricky proudovy vystup? A nebo je treba
> pro optimalni funkci zarivky rozzhavit elektrody?

Je mozno, ani nemusi byt symetricky, ale je to lepsi kvuli rovnomernemu vycerpani luminiforu. Elektrody se v tomto pripade nezhavi, dokonce  mohou byt i preruseny. Potrebujes jen 2 elektrody na protilehlych koncich baňky a luminifor se vybudi
AC mg. polem (pro vetsinu zar. do 20w staci napeti na elektrodach
cca 90 - 110V AC)

 Cim se liseji zarivky co
> maji misto 4 kolicku jenom 2?

a) 4kolicky = 2 zhavici vlakna, urceno pro normalni provoz se
starterem (tj. ohrati elektrod pred zapalenim vyboje)
b) 2 kolicky = jen elektrody, na ktere je privadeno napeti pro
zapaleni vyboje v trubici (vf vybuzeni)

Pozn.: trubice mohou byt samozrejme vselijak zprohybane, ale odpovidaji fyzikalnimu popisu - vyboj ve zredenych plynech.

Jsem si to umazal a ted nevim, jestli jsem na neco nezapomnel...
Zdravim.

P.Brandejs
<A href="petr.datasoft@seznam.cz"> <A/>
Zazij poradny odvaz jiz 12.cervna na Strahove s AC/DC! Vice na http://acdc.wo.cz