Gen. nahodnych cisel

Ing. Kotlaba Jaroslav kotlaba
Středa Březen 17 12:11:03 CET 2004

> To uz tady jednou bylo. Stav procesoru v nasledujici instrukci je dokonale
a jednozancne urceny aktualnim stavem datove a samozrejme programove pameti.
Neexistuje v tom zadna nahoda. Nahodny prvek musi prijit zvenku.

Predpokladam, ze zarizeni ma slouzit jako nejake pichacky, takze nahodnym
prvkem by byl okamzik, kdy si zamestnanec odpichne, kombinace se stavem
casovace nebo obsahem pametove bunky by tam byla proto, aby si nekdo nemohl
posloupnost pseudonahodnych cisel zjistit podle tobh jak to signalizovalo
nekolika lidem pred nim.

Nevim, jak je to ted, ale v dobe, kdy jsem se o to zajimal, jsem zjistil, ze
kdyz se vola funkce RND (popr. obdobna v jinem jazyce), tak se do ni zada
tzv. zdrojove cislo, podle ktereho se vygeneruje rada pseudonahodnych cisel
v urcitem rozlozeni. Tato rada byla pokazde, kdyz se funkce volala za
stejnych podminek (napr. prvni volani funkce, stejne zdrojove cislo) stejna.
Tak jsem to resil tak, ze pokud jsem potreboval nahodne cislo, tak jsem jako
zdrojove cislo zadal stav registru nebo casovace v okamziku stisknuti
tlacitka - samozrejme casovac nebo inkrementace registru musi bezet i kdyz
se ceka na vnejsi udalost, ktera ma nahodne cislo vyvolat (stisk tlacitka,
pruchod zamestnance kolem cidla).