Spinani 230V

Martin Hankovec Martin.Hankovec
Středa Březen 17 12:05:52 CET 2004

Zdravim,

>Zdravim,
>mel bych dotaz ohledne spinani silnoproudu (hlavne zarovky a zarivky, do
>100W) slabopoudem, necim jako Atmel, proste TTL. Kdysi jsem zkousel ruzne
>male optotriaky (S26MD01 od GM), ty dlouho nevydrzely. Chcu to na chalupu a
>v mnozstvi tak radove 10. Takze na jednu zarovku tak okolo 50Kc. Ma nekdo
>zkusenosti nejlepe z konkretnimi soucastkami? Tusi nekdo, co na to normy?
>Diky
>Jiri Libra

Pouzival jsem optotriak MOC3040 a vykonovy triak napr. BTA12/600 a spinal s tim
ifrazarice 2 kW. Priblizne schema a popis funkce lze nalezt na mych strankach
http://negatron.hyperlink.cz
v sekci Tipy. Je treba ale pouzit optotriak se spinanim v nule, jinak to cele shori :-)))
Naklady jsou kolem tech 50 korun. Sice by se dal pouzit vykonnejsi optotriak, ale
dle mych zkusenosti je kombinace "nevykonny optotriak + vykonny triak" vetsinou
levnejsi a odolnejsi. Vykonovy triak se zde dimenzuje dle zateze.

Podle normy by snad pred kazdym elektronickym vypinacem mel byt jako hlavni
vypinac mechanicky, i kdyz se to casto nedodrzuje ci nejak obchazi.

Popsany obvod spina v nule, proto nerusi, a je maximalne jednoduchy. Pro tech 100W
by vubec nehral, takze ani chladic by nebyl treba.

S pozdravem

Martin Hankovec