usporne zarovky 2

Igor Cesko cesko
Středa Březen 17 12:05:52 CET 2004

  Zdravim!

> Setkal jsem se u uspornych zarovek se zajimavym jevem:
> kdyz je zarovka vypnuta, jak obcas (jednou za 2-5 minut) kratce mrkne.
> Ve dne to neni videt, ale v noci se da pozorovat, ze skutecne blika.
> Mate pro tohle nekdo racionalni vysvetleni?
>
> 	Pavel Chromy

  Je to sposobene tym, ze ziarovka je (aspon jednym svojim
koncom) pripojena k sieti. Potom posobi ziarovka ako kondenzator
v kondenzatorovom delici. Ten delic tvori ziarovka ako jeden
kondenzator a druhy kondenzator je "nieco" z jej druheho vyvodu
spat do siete. Ten druhy kondenzator mozete ovplyvnit aj Vy -
skuste sa chytit (v noci) prstom jej povrchu (myslim skla
luminoforu) a uvidite, ze svit ziarovky sa zvacsi smerom k prstu.
Urcite ste videli podobny efekt v nejakej atrakcii s dutou gulou s
vybojmi vnutri.
  To obcasne bliknutie ziarovky je asi sposobene bud nejakou
spickou v sieti, alebo ma na tom zasluhu aj elektronika v ziarovke
(premenlivy ten druhy kondenzator).
  Ked som robil davnejsie tieto pokusy napadlo ma, ze teoreticky
by ziarovku malo vybutit aj silne VF pole. Mal som jednu pokazenu
ziarovku - cisto iba trubica bez elektroniky. Tak som ju strcil do
mikrovlnky. A tam ta hola trubica krasne svietila - ale az prilis
jasne. Preto keby ste to skusali, tak nanajvys niekolko sekund. Pri
tom vf. poli totiz chyba ta seriova impedancia (tlmivka), ktora je
pouzita pri klasickom napajani na obmedzenie prudu. Pri vf. poli
hrozi asi explozia trubice prilis vysokym teplom - po vybrati z
mikrovlnky bola horuca (2 sekundy svietenia) a jej svit bol odhadom
asi 3 nasobny (voci normalnemu zapojeniu).
  Inak citlivost svetielkovania luminoforu neoniek je velmi velka.
Napr. greenpeace-aci poukazuju na velke el. pole pod stoziarmi VN
napatia tak, ze drzia v ruke klasicku neonku smerom nahor a vecer
je vidiet, ze ta svieti.
  Da sa to vyuzit aj na nejaky iluzionizmus - treba silne vf. pole a
po priblizeni ziarovky (uspornej) sa ta rozsvieti.
  Prepacte za taky dlhy mail - ale inak zaujimave ;-)

  S pozdravom
                           Igor

-------------------------
Ing. Igor Cesko