Kompresor+expander

Vladimír Anděl vaelektronik
Středa Březen 17 12:05:45 CET 2004

Jo, s tim zpozdenim to ma smysl. Nejvetsi prusvih u DBX a podobnych
kompanderu je v rychlosti odezvy rizeni na uroven signalu. Pri rychle odezve
to zkresluje hloubky a pri pomale to orezava signalove spicky.  Zajimave je,
ze DBX ve vysledku hraje dobre, dynamicky rozsah na kazete az 100 dB. Kdo
mate v magnetaku DBX, zkuste si polozit mikrofon na stul a do toho stolu
zatukat tuzkou. Pripadne se na vysledek podivejte pametovym osciloskopem
Nestiha ani nahodou. Proto bylo Dolby A (pro nezasvecene Dolby A je stary
studiovy system komprese) rozdeleno na frekvencni pasma s ruznymi casovymi
konstantami. Bohuzel autori systemu nechali delici kmitocty uzivatelsky
nastavitelne, takze kdyz se od pasku ztratil pruvodni papir, nikdo to uz
poradne neprehral.
V rozhlase se pouziva nejaka komprese jako soucast digitalizace pro vysilani
na satelit. Taky signal zpozduje. Nevim jak daleko je presne ten satelit,
ale celove zpozdeni je 840 ms. Asi velkou cast tvori zpozdeni kompresoru.

Andel