Tramvaje

Ivan Feno feno
Středa Březen 17 12:05:09 CET 2004


Elektricky a trolejbusy, ktore maju asynchronne motory
su k rekuperacii vybavene, ale vzdy maju aj brzdovy odpor.
Motory su napajane z 3f IGBT (Insulated-Gate-Bipolar-Transistor)
striedaca (6 prvkov), "vedla" ktoreho
je treti IGBT modul, ktory ma v kolektore tlmivku s brzdiacim odporom.
Rezim brzdenia zavisi od riadiaceho algoritmu - vzdy je v cinnosti
3f menic, ktory pri brzdeni pracuje ako 3f usmernovac.
Riadenie brzdoveho IGBT sleduje napatie v DC vetve. Dajme tomu
ze je nastavene na 120 % menoviteho napatia troleja.
Ak v okoli je iny voz, ktory sa rozbieha, brzdovy odpor sa neaktivuje a
prud tecie do troleja - rekuperacia. Ak ale nie je zabezpeceny "odvod
energie",
napatie v DC vetve dosiahne nastavenu hodnotu, ktora sa "oreze" cinnostou
brzdoveho odporu. Obvody brzdoveho odporu skratka sleduju napajanie
striedaca a nedovolia, aby sa prekrocila urcita nastavena hodnota.

Pri vozidlach s DC motormi a impulznou regulaciou (tyristory alebo IGBT)
je tento princip takisto mozny, ale nemam prehlad, ktore typy su a ktore
niesu na to
vybavene. Tam sa zmeni konfiguracia menica (prepinacmi), cim vznikne
zvysovaci menic (boost). Ten s frekv. niekolko 10 az 100 Hz striedavo
skratuje motor,
(prud sa zvysuje), a potom rozpoji (prud tecie cez rekup. diodu do odporov).
Takto sa da brzdit az do rychlosti 1-2m/s. Tato rychlost je poznatelne
vyssia u lokomotiv
pouzivanych dnes na ZSR/CD.

El lokomotivy radu 363, 263, 163, 162 maju brzdenie len do odporov, ktore su
umiestnene
na streche - v "hrbe" a nepouzivaju sa na nic ine okrem brdenia. Vykon EDB
(elektro-dynamic-brake)
je o nieco nizsi ako vykon v rezime jazda (okolo 3MW).

363 - dvojsyst. lok. 25kV/50Hz alebo 3kV DC (modra)
263 - striedava lok (cervena)
163, 162 jednosmer. lok. (zelena)

-zakladom je lok. 363, ktora ma medzi podvozkami trakcny transformator, ten
znizuje
 napatie z 25kV na 3kV, to sa usmerni a nasleduje DC/DC tyristorovy menic.
-lok. 163/162 nemaju trakcny transformator a usmernovac
-pokial ma pamat neklame, lok 263 nevyuziva tento sposob, a regulacia je
realizovana
 odbockami spinanymi tyristormi (nie som si isty, pozriem doma).

Este som tu cital, ze pri prechode z jedneho systemu na iny sa jeden zberac
stiahne
a nasledne druhy zdvihne - nie, vzdy sa pouziva len zadny, vynimkou je
priprah (2 lokomotivy).
Zberac sa stiahne, prepne sa z jedneho systemu na druhy a znova sa zdvihne.

Ivo.

----- Original Message -----
From: Ing. Vladimír Anděl <vaelektronik@mirnet.cz>
To: Multiple recipients of list <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Sunday, February 18, 2001 7:01 PM
Subject: Re: Tramvaje


> Mozna je to dneska jinak, ale kolega silnoproudař mi ještě před 10 lety
> tvrdil, ze se rekuperace u tramvaji nepouziva, protoze na to nejsou
vybaveny
> menirny. Nejsou (nebe nebyly) tam rizene usmernovace a mohlo by vyletet
> napeti, kdyby sit nebyla dost zatizena.
>
> Andel
>
> > Timto zpusobem se setri mozna 30% energie a hlavne to ma i vyznam, kde
> > narychlo utratit teplo vznikle v brzdach pri brzdeni.
> > Kdyby tramvaje brzdily pouze klasicky "brzdnymi destickami" s ohrevem
> > desticek a chlazenim do vzduchu, byloby to neekonomicke a i konstrukcne
> > narocne. Tim, ze se to meni v elektrinu se setri brzdy a zaroven i
vedeni,
> > nebot takto "vyrobenou " stavu spolkne nejblizsi jedouci nebo
rozjizdejici
> > se tramvaj a nemusi to jit az z trafa nebo menice.
> > Vsimnete si i rezimu jizdy, ze pred vetsim kopcem tramvaje si mezi sebou
> > nechavaji mezeru, aby odlechcily dratum a vyuzivaly jizdu do kopce, kdy
> jiny
> > jede z kopce (tj. brzdi)
> >
> >
> > Pokud jsem napsal neco nepresne, nekamenujte - ono to byla jedna otazka
z
> > energetiky na vysce, ale to uz je davno. A ja se tim nezivim
> >
> >
> > S pozdravem
> >           ing. Jan Galuszka (0603-531605)
> >
> > FANDA elektronik s.r.o. , Těrlická 475/22, 735 35 Horní Suchá
> > Tel/fax: 069/6425819, E-mail:  FANDA@ELEKTRONIKA.CZ ,  WEB:
> > WWW.ELEKTRONIKA.CZ
> > IČO: 62301802, DIČ: 370-62301802, Bankovní spojení: Česká Spořitelna
> Ostrava
> > a.s. č.ú.: 1641209319/0800
> >
> > > -----Original Message-----
> > > From: hw-news@list.gin.cz [mailto:hw-news@list.gin.cz]On Behalf Of
> > > clock@ghost.btnet.cz
> > > Sent: Saturday, February 17, 2001 10:17 PM
> > > To: Multiple recipients of list
> > > Subject: Tramvaje
> > >
> > >
> > > Na jake napeti jezdi tramvaje v Praze? Je pravda, ze kdyz brzdi, tak
> > > elektromotorem vyrabeji elektrinu a fedrujou ji spinanym menicem
zpatky
> > > do troleje?
> > >
> > > --
> > > Karel Kulhavy
http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock
> > >
> > > ---
> > > Příchozí zpráva neobsahuje viry.
> > > Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> > > Verze: 6.0.230 / Virová báze: 111 - datum vydání: 25.1.2001
> > >
> > ---
> > Odchozí zpráva neobsahuje viry.
> > Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> > Verze: 6.0.230 / Virová báze: 111 - datum vydání: 25.1.2001
> >
>
>






Další informace o konferenci Hw-list