Sklicidlo k minivrtacce

Ales Prochaska prochaska
Středa Březen 17 12:06:32 CET 2004

Dobry den,

> Neviem si predstavit, ako by sa dalo porovnavat nieco s
> obsahom PROM, ved vstupom su adresy a vystupom data - mozete naznacit?

predem musim rict, ze uz si vsechno presne nepamatuji, protoze je to uz 15
let (strasne to leti...), takze jen princip.

Pokud si dobre vzpominam, vstupem do shiftu uz byla seriova data taktovana
hodinami (jestli regenerovaly zavesem nebo nejak jinak, to nevim, protoze z
pohledu psani driveru to nebylo dulezite). Vystupem ze shift registru (opet
uz nevim, jestli byl 8-mibitovy nebo delsi) se adresovala PROM. Obsah PROM
byl vypalen tak, ze pokud se na adresnich signalech objevila pozadovana
kombinace (zahlavi adresni nebo datove casti sektoru), bylo mozne ji
softwarove detekovat (ale kdybyste me zabil, tak si nevzpomenu, jestli to
bylo prerusenim nebo ctenim registru ve smycce - preruseni se urcite
pouzivalo pro detekci dirky). Po detekci zahlavi adresni sektoru se data
zacaly serializovat po 8 bitech a daly se ve smycce cist. Ze zahlavi se
zjistilo, jestli je hlavicka nad spravnym sektorem a podle toho se jelo dal.
Pokud to byl spravny sektor, nacetl nebo zapsal jste datovou cast (pri
zapisu samozrejme musely byt data vcetne CRC pripraveny predem). Pokud ne,
zahajil jste cekani na dalsi zahlavi adresni casti sektoru.
Dal bylo samozrejme treba obsluhovat krokovani na stopu.

> [...]
> jeden monostabil (a spominany shift register, no a za hrst
> citacov a latc
> hov).
> U MFM je to zlozitejsie, tzv. "data separator" je typicky
> tvoreny zvlastnym PLL, ktory sa zalockuje na hodinove pulzy a
> po prislusno
> m opozdeni clockuje shift register.
> Samozrejme aj na 3.5" ide zapisovat FM, je to vsak na ukor
> kompatibility s PC (a samozrejme aj na ukor kapacity), coho
> by sa asi aut
> or povodnej otazky zrejme len velmi nerad vzdaval.

Zmineny radic umel FM i MFM, pracovali jsme na nem s 5.25 i 8" diskami. MFM
na 8" mechanikach umely 8" mechaniky z Madarska a nektere novejsi Consuly.

> "Veskera logika" dost tazko; predpokladam, ze obvody
> obsahovali min. 1 citac pre deserializaciu, zachytny latch a
> za hrst klopnych o
> bvodov. Ale kontrola track/head/sector ci vypocet CRC je
> naozaj mozne aj pomalsim procesorom.

To jsem se spatne vyjadril - na radici byly o hodne vic nez dve hrsti IO.
Myslel jsem tim osetreni algoritmu cteni a ukladani dat na disk, tedy to co
dela 8272 nebo WDC.

> To by naznacovalo MFM... Tak potom som na to obvodove
> riesenie veeeelmi zvedavy! To by potom islo lahko prerobit aj na 8051!
> Ak existuju schemy a budete to niekomu posielat, mohol by som
> prosim dostat kopiu?

Ja uz dokumentaci davno nemam... Prece jen to bylo v dobe, kdy cena R1715
zhruba 3x prevysovala muj rocni plat :-)))), takze domu jsem si ji poridit
nemohl, i kdyz bych chtel. Pak jsem navic presel na IBM PC...
Myslel jsem to spis tak, ze by se mohl ozvat nekdo, kdo se zna se servismany
z byvalych KS nebo primo nekdo z nich. Ja uz ty kontakty bohuzel nemam.

> "Jen"...
> Este stale uvedene riesenie je "len" citanie...

No je to cteni a zapis, pocitani instrukci tam bylo hlavne kvuli tomu, aby
se ta data stihla cist/zapisovat vcas...

> PS. Jedno pomerne jednoduche riesenie ako sa vyhnut radicu
> (MFM koder/dekoderu) s pouzitim relativne pomaleho procesora
> by bolo nasamplovat kompletnu stopu do pamate a potom
> off-line vyhodnotit procesorom.
> Vzorkovanie by bohate stacilo 4MHz, co pri 300ot/s vychadza
> 800kbit<128kbyte.
> Takto je mozny aj zapis, aj ked by sa musela zapisovat
> kompletna stopa co by bolo nieco ako preformatovanie stopy; a
> ak sa ma apliko
> vat aj spravna prekompenzacia, bolo by treba
> vzorkovat vyssou rychlostou (8MHz)=> vacsia pamat...(1ks 2Mbit SRAM).

Takto se resilo formatovani - pripravil se vzorek stopy, pockalo se na dirku
a pak se to tam cele zapsalo. Pro pouziti v ovladacich se to nedalo pouzit,
cely BIOS mel nejake 4 kB, a mit buffer pro diskove operace vetsi nez BIOS
se pri 64 kB operacni pameti jaksi nehodilo :-))).

Jeste nakonec - prispevekem jsem neminil davat konkretni navod, na to nejsem
v oblasti HW dostatecne kvalifikovany, spis jsem chtel inspirovat chytre
lidi - tim spis, ze uz to pred 15 lety nekdo (dederoni!!!) dokazal...

Zdravim

Jiri Foldyna
mailto:jiri.f@avizo.cz