citac

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek
Středa Březen 17 12:10:14 CET 2004

> ALE co takhle tohle reseni....
> ------------------------------
> ECL delicky vydeli kmitocet na nejakou rozumnou hodnotu co ma
> treba 7 mist,
> potom tento CISELNY kmitocet (tedy ne ten stejny!!!) je
> vygenerovan nejakym
> kmitoctovym syntezatorem s delickama (a nejspis i PLL ale
> nezavesesnym na
> vydeleny mereny kmitocet), no a ten zbytek je pak porovnan v
> kmitoctovem
> detektoru, vystup tohoto detektoru je zmeren a ciselne
> pricten k CISELNEMU
> [...]
To zni docela jako zajimavy napad :-) Kdyz by se signal zmeril s presnosti treba na 10Hz (mereni 0.1s) a pomocny generator se nastavil na generovani signalu treba o 20Hz vetsi (priblizne, jak by to zrovna vyslo), vypadl by z detektoru zaznejovy signal o frekvenci 20+/-10Hz, tedy 10-30Hz, ktery by sel pak merit jako delka periody z normalem treba na 30MHz, tedy na 6 mist, tedy priblizne na 0.001Hz...

Ten pomocny generator by nesmel byt VCO s PLL, protoze PLL smycka nejde ani teoreticky nastavit presneji nez je rozliseni zakladny lomeno poctem mericich cyklu, ale programovatelny delic casoveho normalu. Pak bychom vedeli jeho frekvenci presne ihned po nastaveni.

To vse ovsem predpoklada casovy normal s vetsi presnosti, nez je treba tech 0.001Hz.

BTW: HP citac to dela podobne, akorat ten zbytek domeruje prevodnikem f/U a voltmetrem.

Jiri N.

P.S.: Metoda zavesit se za nejaky vnejsi casovy normal (GPS hodiny, DCF, Hsync, Vsync televize) je dobra, ale pouziva se pro dlouhodoba mereni. Treba ten HSYNC ma sice 15.625kHz, ale vy ho nedokazete prijmout prijimacem kratkodobe dostatecne presne. Co jsem se ucil, dela se obvykle to, ze se tento signal vezme jako primarni normal a podle nej se kalibruje vnitrni (sekundarni) normal v tom zarizeni. Kalibrace ale trva ponekud dele (v laborce jsme meli casovou zakladnu od Rh/Sw s touto schopnosti a podle GPSky (1s normal) se kalibroval 14 dni :-)) No a pak aby to melo smysl, musi mit ten sekundarni normal pouzitelnou stabilitu radove vetsi, nez je doba kalibrace.