Zdroj 220V 40-60Hz

Ing. Vladimír Anděl vaelektronik
Středa Březen 17 12:04:01 CET 2004

Neda mi to, abych nenapsal. Kamarad na skole byl velky stavitel vykonovych
zesilovacu. V klubu 001 na Strahove byly vystoupeni pisnickaru a nahravali
jsme to na magnetak, ktery tam v klubu byl. Jenze ten magnetak byl americky
a byl udelany na 60 Hz sit. Kdyz jsme si pasky kopirivali z tohoto stroje,
bylo vse o.k. Kdyz se pasek prehraval z jineho mg., byla spatna rychlost.
Jednou po vystoupeni Merty jsme kopirovali celou noc a meli jsme k
dispozici:
- magnetaky Tesla zavisle na sitovem kmitoctu
- "temer neznicitelny" zesilovac 2x60W onoho kamarada
- regulacni autotransformator
- narychlo zbastleny multivibrator
Vystup z multivibratoru (obdelniky) do obou vstupu zesilovace, vzajemne v
protifazi, basy na max, vysky na min.
mezi oba vystupy odbocka autotrafa, na celem vinuti 220V pro napajeni
magnetaku
Problem byl v tom, ze zesilovac byl zatezovan velkym jalovym vykonem.
Kamarad postupne osahaval svuj neznicitelny vytvor, potom z nej odstrojoval
plechy a nakonec ho privrel do okna. Vydrzelo to skutecne az do rana. Hned
druhy den zacal vymyslet, jak k nadproudove ochrane pribastlit ochranu proti
pretizeni jalovym vykonem.
K tvemu problemu: Srovnat trochu rychlost, s tim souhlasim. Ale chtit to
zasynchronizovat? Kolikrat  se zatemni promitacka na jeden snimek? Pokud 3x,
pri 18 oknech/sec (u super 8, u normal 8 bylo snad 16 oken/s) je to 54 Hz.
Dostat to na TV frekvenci 50 Hz znamema zpomalit o 8 % a to je znat. Pokud
je ten film zvukovy, je to uz prilis. Na zvuku pusobi rusive uz 3 %. Taky
jsem nedosahnul dokonalost, ale zlepsilo se to nastavenim delsi doby
uzaverky na kamere a snizenim rozdiloveho kmitoctu (uplna synchronizace neni
potreba). Potom pulzovani jasu vyrovna expozicni automatika kamery.
Ridit kmitocet krystalem povazuji za zbytecnost. Stejne asynchronni motor
coura o 1 az 2 %. To bys tam musel dat snimani rychlosti. I to jsem kdysi
delal, kdyz jsme delali mixaz synchronniho zvuku.

Andel