Zapojenie elektromera

Aleš Procháska prochaska
Středa Březen 17 11:49:43 CET 2004

> Ale ted sem se dival na schema elektromeru a pochopil jsem z toho ze k
> kazdy vodic projde civkou a pak jde na vystup. Bohuzel tam neni presne
> rozkreslen zpusob jak konkretne se z civek prenasi mag pole na otaceni
> kotoucku. Domnival jsem se ze je to podobne jako u 3F motoru. Potom by
> elektromer na 1F nemohl fungovat.
> Neni mozne ze by treba starsi elektomery byly zapojene jinak?

Elektromer se da vlastne povazovat za jednofazovy motor
s kotvou na kratko. Ma dve vzajemne kolme civky (misto
kotoucku si predstavte bubinek, princip je tyz). Sila
pusobici na kotoucek (ci bubinek) je umerna soucinu
proudu v civkach.

Trifazovy elektromer jsou tri takove motory na jedne
hrideli, u beznejsi varianty s kotouckem je kotoucek
spolecny. Zapojeni podobne trifazovemu motoru by
nepocitalo soucin UI.

Pokud vim, tenhle princip je dost stary a je to vlastne
jediny rozumne jednoduchy soucinovy merak, takze myslim,
ze ani na zacatku stoleti nebyly jine elektromery.

Ales Prochaska