vypocet indukcnosti

David Belohrad belohrad
Středa Březen 17 11:49:41 CET 2004

> Coz takhle zkusit rovnice nejakeho pana, tusim ze se jmenoval Maxwell
> (jen pri pomysleni na to jmeno se mi dela spatne):
>
> Integral po uzavrene plose z B dS = 0
>                              B = mi * H

Nebo taky by to mohlo jit takto: (podobny postup ale s vektorovym
potencialem):

Indukcnost se vypocte jako L = Phi/i  ===> phi - tok, i = proud

Phi = int (A^ * dl^)
- vypocet toku pres vektor potencial, A a dl jsou vektory, integral je
po uzavrene krivce

A(r) = mu*I/(4*Pi)*int(dl/R(r,r'))
int - integral pres uzavrenou krivku
A(r) - vektorovy potencial v bode r, r' je misto na zavitu (dl), R(r,r')
je vzdalenost dvou bodu

pokud to vsechno podosazujeme, dostaneme tzv. Neumannuv vztah:
L=mu/(4Pi)*int( int (1/R(r,r'),dl'), dl)   (mapleovska notace hehe)
krivka l - vnitrni okraj zavitu, ( tedy za predpokladu ze drat mam
nenulovy prumer)
krivka l' - stredni prumer zavitu

-vyjadrit integraly pro kus kruhu je mozne,  vektorovy potencial
vypocteme na "teoreticke" ose z kruhoveho zavitu a integrujeme pres cast
kruhu. Vypocet vektoroveho potencialu je v podstate Biot-Sarvatuv zakon
(tedy pokud dosadime B=rot A)

Nevim jak presne je reseni podle J. Hanzala - pri vypoctu vekt.
potencialu (pokud volime valcove souradnice) muzeme predpokladat u
kruhoveho zavitu symetrii a tim se vynuluje jedna slozka vysledneho
vektoru (konkretne slozka ve smeru vektoru a' - polomeru zavitu). Pokud
porusime symetrii zavitu - predpoklad nelze splnit a vysledne pole bude
jine - krome smeru z bude mit take x&y, takze nakonec vyjde neco
jineho..... ale nevimnevimnevimnevimopravdune jak to bude. navic se pri
vypoctu kruhoveho zavitu predpoklada ze vektorovy potencial pocitame v
x=y=0 (pokud zavit lezi v rovine xy) a ze mimo, tj. pokud x&y != 0 je
pole priblizne stejne (coz u kruhoveho zavitu plati, ale u casti zavitu
ne).
d.
ps... prosim matematiky at me moc nekamenuji....