Prenos dat

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:52:52 CET 2004

 Tyhle vysilace jsou predevsim jednoduche a levne, parametry jsou tomu
 provedeni adekvatni. Vysilac je rizen keramickym SAW rezonatorem ( tedy ne
filtrem ) a ma vetsinou 2 tranzistory (nekdy i jeden). Vyhodou SAW
rezonatoru je pouzitelnost na kmitoctu 433 MHz. Presnost kmitoctu je o rad
mensi, nez u krystalu. Nektere vysilace v klicenkach jsou rizeny jen smyckou
na tistaku. Tomu odpovidaji i parametry prijimacu. Jednoduche superreakcni
prijimace maji sirku pasma pres 1 MHz a citlivost nic moc. Superhety maji
VCO s SAW rezonatorem a jsou "uzkopasmove", jen 300 KHz. Pokud se pouzije
vysilac bez SAW rezonatoru a "uzkopasmovy" prijimac, muze byt kmitocet tak
mimo, ze se nechytne.Modulace je vetsinou ASK (amplitude shift keying), tedy
2 stavova AM. I pres tu prisernou sirku pasma byva modulacni kmitocet
omezeny cca na 3 KHz, asi z duvodu ruseni okolnich kmitoctu. Kdyby se pouzil
optimalne provedeny vysilac (FSK rizeny krystalem s sirkou kanalu 25 KHz) se
stejnym vykonem a dobry prijimac, mohl by byt dosah minimalne 10x vetsi.
Jenze by byla podstatne vetsi cena, rozmery i spotreba.
                     Vlada Andel,   www.mirnet.cz/vaelektronik

 >1) TX-SAW ??? co tam ma znamenat to SAW? pokud se nemylim je to :zkratka
filtru, popr. rezonatoru
>s povrchovou vlnou, ktera se pouziva ve vf. SAW oscilator - nedokazu si
>pod tim nic predstavit / leda ze by ve zpetne vazbe oscilatoru byl zarazen
tento >filtr a fungoval jako krystal. Predpokladam, ze v tom