G/B prevodnik

Jiri Recek j_recek
Středa Březen 17 11:52:50 CET 2004

Prevodnik z GRAY na BIN se da udelat pomoci EXLUSIV-OR (napriklad integrac
4030). Pokud chces prevest 4 bity, potrebujes 3 dvojvstupovy EXLUSIV-OR
pokusim se napsat prevod po bitech. vstupy do prevodniku oznacime G0 az G3
(G0 je nejnizsi bit, G3 nejvyssi), vystup z prevodniku B0 az B3.

B3 = G3    - nejvyssi bit se neprevadi
B2 = B3 XOR G2
B1 = B2 XOR G1
B0 = B1 XOR G0

Pokud chci prevest osm bitu, tak potrebuju 7 dvojvstupovych EXLUSIV-OR

B7 = G7    - nejvyssi bit se neprevadi
B6 = B7 XOR G6
B5 = B6 XOR G5
B4 = B5 XOR G4
B3 = B4 XOR G3
B2 = B3 XOR G2
B1 = B2 XOR G1
B0 = B1 XOR G0

Nevim, ale, jak je to s BCD. Pokud to budou jen 4 bity, tak no-broblem, ze ?
Jenomze, jeste jeden hacek to ma. Pokud bude ten kod nabyvat hodnot 0 az 9 a
je potreba vyuzit vyhodu GRAY kodu i pri prechodu z 9 na 0, tak je potreba
hodnotu posunout o 3, takze ctyrbitove cislo v GRAY by nabyvalo hodnot 3 az
12. Pak by se to muselo v BIN kodu odecist, treba integracem 4008.
V tom GRAY je tolik moznosti, nemohl byste napsat, kolik bitu, jake hodnoty
jestli opravdu BCD, nebo staci BIN, jestli muze byt prechod z maximalni
hodnoty na minimalni ?

Jirka