Nabijecka NiMH a NiCD baterii

Jiri Drozd jirkonf
Středa Březen 17 11:52:45 CET 2004

Zdravim vsechny v konferenci,
podle meho nazoru se jak NiCd tak NiMH akumulatory daji nabijet  konstantnim
proudem nejlepe asi o velikosti 1/10 jejich kapacity (napr. accu a kapacitou
1200mAh proudem 120mA) po dobu 14 hodin. Ja sam mam taky univerzalni
nabijecku od Hamy (typ 46523) - je to takova cerna krabicka s
prusvitno-pruhlednym plastovym vyckem, pod kterym je prostor na 2
devitivoltovky a 4 jakykoliv baterie od miker (AAA) az po velky monoclanky
(D) a ta je taky jenom na NiCd. Zkousel jsem v tom nabijet tuzkovy NiMH
1200mAh - ta nabijecka nabiji proudem 120mA (a to jak NiCd tak NiMH,
zmereno) a to je prave ta desetina kapacity, tak to tam nechavam 14 hodin a
zatim to ve walkmanovy slape vcelku vpohode (celej tyden to vydrzi).
Z toho polyne, ze pokud lze NiMH nabijet konstantnim proudem (a to je podle
meho nazoru je jediny "normalni" zpusob nabijeni jak NiMH tak NiCd, ale
pokud se mylim, tak me opravte!!!) a Vase nabijecka je schopna do nich
konstantni proud dodavat (NiMH maji totiz o malinko vyssi napeti pri
nabijeni, pokud se nepletu) tak nevidim duvod, proc by touto nabijeckou
nemely NiMH clanky jit nabijet. Nektere nabijecky se ovsem asi se zvysenym
napetim NiMH nevyporadaji a dodavaji pak mnohem mensi proud z cehoz plyne,
ze se clanky za stanovenou dobu nenabiji uplne.
Doporucuji vzit do ruky ampermetr (pozor na jeho vnitrni odpor - musel jsem
to merit na 10A rozsahu, jinak sem nameril strasne malej proud a dioda na
nabijecce se mi skoro nerosvitila) a zmerit proud, jakym se NiMH ve Vasi
nabijecce nabijeji (a nejen zezacatku, ale hlavne ke konci nabijeni, kdy je
napeti na clancich nejvetsi...). Nakonec jeste uvedu asi znamy vzorec pro
vypocet doby nabijeni NiCd a podle me i NiMH accu v zavislosti na kapacite a
proudu:
                              kapacita accu (v mAh)*1,4
cas(v hodinach) = ------------------------------
                              proud_nabijecky (v mA)

napr.: clanky 1200mAh proudem 120mA
cas=1200*1,4/120=14hodin

Vse co je vyse uvedeno je pouze muj nazor, pokud se mylim, opravte me !!!
Jura

P.S. muslim ze nabijeni konstantnim proudem po urcitou dobu je asi nejlepsi,
osobne moc neverim ruznym PULSNIM nabijeckam, ktere nedupou clanky napr. za
3 hodiny (chudaci clanci), ale to je jen muj nazor.

PP.SS. muzu sehnat !!!nove!!! (v puvodnim baleni, nepouzite) NiMH do starych
Nokii (nevim typ, ale jsou docela velke),  za smesne ceny. V te baterii je
5ks NiMH clanku velikosti AA (tuzkova) o kapacite 1200mAh a ja to muzu mit
cely za kilo (100Kc, 1baterie=20Kc), kdo by mel zajem, ale je jich celkem
malo... :-)