CD / MP3

Plsek Martin xplsek01
Středa Březen 17 11:54:00 CET 2004

	Muj nazor je, ze 256 kbs je zcela postacujici.

	Komprese MUSICAM (Masking Pattern Universal Subband
Intergrating Coding and Multiplexing - mene spravne MPEG - Motion
PICTURE Expert Goup) je zcela srovnatelna (nikoliv kompatibilni)
se systemem ATRAC (Adaptive Transform Acoustic Coding) fy SONY
pouzitym u MiniDisku nebo se systemem PASC (Precision Adaptive Sub-
band Coding) fy PRHILIPS, ktery byl vyuzit pro digitalni magnetofony
DCC.

	Principy vsech techto kompresnich algoritmu jsou shodne
(ve zkratce):

     1). FFT - vypocet spektra bloku audio signalu urcite delky.

     2). Redukce spektra na 32 kmitoctovych pasem - podvzorkovani.
Ma-li audio-ramec napr. 256 vzorku bude mit i jeho spektrum
(od 0 do fvz) 256 spektralnich car - vzorku.
Prvni ATRAC na zacatku 90. let mel pouze 4 kmitoctova pasma,
a proto se to nedalo poslouchat.

     2). Kmitoctove maskovani = aplikace pevne a promenne masky
na spektrum. Pevna maska kopiruje Flecher-Munsonovu krivku (prah
slyseni). Promenna maska popisuje vlastnost lidskeho sluchu,
ktery potlacuje slabe zvuky ve spektralni blizkosti silneho signalu.

      3). Maskovani v casove oblasti - postmasking (asi 100ms
po dozneni dominantniho zvuku neslysime zvuky slabsi) a preemasking
(asi 8 ms pred nastupem silneho signalu je vnimani slabsich zvuku
take omezeno).

      4). Dale se provadi pomerne jednoducha - jiz bezeztratova (zalezi
na kvalite systemu) - komprimacni metoda s pohyblivou desetinnou carkou.
Mimochodem je pouzita i v digitalnim zvukovem doprovodu TV vysilani
v norme NICAM.

      5). No a nakonec se ty data nahazou do ramcu, doplni se
dalsimi udaji a provede se jejich zabezpeceni proti chybam (CIRC).

     Je tedy jasne, ze princip komprese je prevazne zalozen na
vlastnostech normalniho lidskeho sluchu. Neni tedy mozne zkresleni
poznat, je-li komprese provedena poradne (dostatecny pocet kmit.
pasem, vhodne aproximovane masky, dostatecna vzorkovaci frekvence,
atd...).

Jeste bych rad neco rekl k tomu subjektivnimu hodnoceni CD nahravek
a jejich MP3 ekvivalentu, ktere popisujete. Podle me je nejslabsim
clankem retezce zvukova karta. Jeji pomer signal sum je kolem 50-60dB
(a to jsem mozna jeste hodnej, nektery sumky i 40 dB !!!), tedy jinymi
slovy to sumi jak splachovaci zachod. O nelinearnim zkresleni bych
take radeji pomlcel.

Je tedy nevhodne, aby data z CD byla prevedena do analogu a zpetne
zvukovou kartou vzorkovana.

Nejlepsi by bylo prehrat z CD hudbu na HDD primo v digitalni podobe.
Dale provest prekodovani do MP3, zpetne soubor prevest na PCM modulaci a
tu pak spolu s originalem vypalil na CD jako zvukovy soubor. Po te bych
obe CD rozdal vsem Hi-Fi silencum :-)) at posoudi, ktera nahravka je
originalem. Vysledky by me velice zajimali !!!

A posledni vec - vsichni zde pristupujete k CD zaznamu jako k
nejlepsimu systemu, ktery nema zadne chyby. Opak je pravdou,
digitalni nahravka ma oproti analogu zase svoje zkresleni a nevyhody,
napr. "falesne" doznivani tonu vlivem pouze 16-ti bitoveho kvantovani,
kvantizacni zkresleni, granulacni sum, aliasing... (predevsim se
uplatni u vlastnich digitalnich nahravek).

To je vse snad tim nikoho nebudu otravovat.

					Martin Plsek