IO s logikou krokoveho motoru

Libor Kavan lkavan
Středa Březen 17 11:53:30 CET 2004

At 20:21 29.3.2000 +0200, Petr Simek wrote:

>Nevim co znamena co. Motor toci s tyckou na ktere jsou ctyri sroubovice
>se stoupanim asi 3cm.

Aha, tak ja uz asi vim co to je. Sroub je dlouhy asi 45 cm a ma lichobeznikovy ctyrchody zavit, ze ? Z tehle sroubu jsem delal elektricke posouvani sedacek do S120 ...

>Je to MEZ Nachod Z22LT195

No mam tady od MEZu docela peknou knizecku, kde je pomerne podrobny popis rizeni tehle krokacu a plno vypoctu s tim souvisejicimi. Ale tech. data tam jsou jen od silnejsi rady Z42... Ale jestli chces o tom motoru neco vedet, muzu ti dat kontakt na firmu, ktera vznikla z byvaleho MEZu a je tam celkem ochotny clovek, urcite by data od tohohle motoru nasel ...

>posuv na krok je asi 0.33mm coz neni nic moc presne, ale snad to pujde.

Hmm, my mame 0.005mm ...

>Jak by se to melo delat kdyz jsou tam ctyri faze spojene po dvojicich ?

Ctyri faze to nema, jsou tam dve faze vinute bifilarne. Jestli z toho motoru jde jen 6 dratu tak to opravdu jinak nejde. U novych krokacu ( my mame Pacific Scientific) vede z motoru 8 dratu, kazde vinuti zvlast, takze ruznym zapojenim jednotlivych vinuti muzes pouzit ruzne zpusoby buzeni.

>No jiste ze ty rozbehy a brzdeni budou muset byt poddimenzovane aby se to
>neutrhlo - oproti nejakemu inteligentnimu rizeni.

Da se to vyresit inkrementalnim cidlem, ale jsou s tim neuveritelne starosti (taky jsem si to vyzkousel).

Je mi jasne ze
>kdyz nekdo koupi poradnou kvalitni mechaniku a investuje do poradnych
>motoru tak to nebude degradovat jednoduchymi drivery. Ja se ale snazim
>postavit zarizeni ponekud v jine cenove kategorii.

No ona ta nase mechanika taky neni nic extra, zpracovani je sice vyborne, o tom zadna, ale celkove to neni moc dobre navrzene. Vreteno je pevne a stolek jezdi v obou osach. To znamena, ze vsechen svincik z obrabeni pada na srouby atd.  Az to dotahnu do konce, tak ji asi prodam a postavime lepsi a hlavne vetsi. BTW:Excellon ted vyrobil peknou vrtacku, vrta laserem... Ostatne jestli xces, mrkni se na nase WWW, je tam vyfocena vrtacka ve stadiu prestavby.

>Takovy ty s 3mm tlustou stopkou ?

To jsou oni, stopka je presne 3.175mm = 0.125"

>No nevim - kdyz to vrtam rucne na vrtacce 6000 RPM tak to vyvrta stovky
>der docela v pohode - jedinej kdo neni v pohode jsem ja :-))

Jak myslis, ale kdyz udelas diru normalnim vrtakem a vedle diru rychlobeznym tvrdokovovym vrtakem, rozdil bys poznal.
BTW:Sice to pro tebe asi taky nepripada v uvahu, ale treba pro prokovene diry je nutne mit vnitrek diry hladky, jinaxe to pry neda pokovit.

>Rekl bych ze ten umakart je horsi na opracovani - trepi se a to lepidlo
>snadno pousti kdyz se to dyl zahreje pri pajeni.

S pajenim problem ani neni. Jednu desku jsme zkusebme poslali asi 4 za sebou pres vlnu a folie se neodlepila. Je teda fakt, ze pri frezovani frezou 1mm je potreba pomerne intenzivni odsavani, jinaxe ten prach nejak zanackava do te vyfrezovane drazky a jde to blbe cistit. Jo a trochu to pri obrabeni smrdi, ale to se da vydrzet.

>No vida - a ja tam chci dat minimot za 300 co udela 8000-18000 rpm

No za tu cenu to zkus, treba to pujde. Dremel stoji vic jak 10x tolik :-(.

>To jsou velmi zajimavy informace, ale pro vyrobce profesionalniho
>zarizeni. Mne to zas tak moc netrapi :-)

Ani ne, ja to mam taky spis na hrani. Ale ted uz to hrani stalo moc penez, tak musi vrtacka taky neco vydelat.
S pozdravem		with best regards
                EZA-TV Vrchlabi
   Libor Kavan               Phone & Fax:+420 438 521 232
   Dlouha 421                Fax:+420 438 521 262
   543 03 Vrchlabi III       mailto:lkavan@krkonose.cz
   Czech Republic            http://www.krkonose.cz/eza-tv