Taky Magnety

Jiří Reček j_recek
Středa Březen 17 11:52:01 CET 2004

To je zajimave, jak kazdy rika neco jineho.
Kdyz pripojim asynchronni motor na sit, jak bylo v puvodnim dotazu, bude
motor vybuzenej a pokud bude mit vetsi otacky, nez synchronni, bude fungovat
jako generator, to znamena bude do site dodavat cinny vykon. Pokud bude mit
synchronni otacky, bere pouze jalovy vykon, je to jako civka nebo trafo s
odpojenym sekundarem. Funguje to teoreticky i prakticky - kazda mala vodni
elektrarna - nejjednodusi a nejjlevnejsi reseni.

Neco jineho je, jestli ten asynchronni motor neni buzenej, to je neni nikam
pripojenej. At s tim tocim jak chci, tak je to stejne, jako kdybych vzal
transformator a tloukl snim o stul.

Synchronni generator musime budit stejnosmernym proudem, nebo ma treba
permanentni magnet. Tam je to jasny a pochopitelny, ten bude fungovat i
pripojenej, i odpojenej.

Jirka