koaxialny kabel

Marcel Klein klein
Středa Březen 17 11:48:43 CET 2004

Na kupovane kable si naozaj treba davat pozor. Aj mne sa raz "porarilo"
kupit nejaky blby vzduchovy koax 4,8 ktory mal na 10m a 800Mhz asi 15dB
utlm! Neskor som si vsimol ze to bol nejaky divny kus kde evidentne nebol
stredny vodic v strede.
Odvtedy kupujem len homologovany kabel, aj ked som sa stretol aj s
homologovanym kablom 7,25 s lankom ktoremu v poslednych 30m z balika niekde
v strede koncilo tienenie a dalej pokracovalo uz len par vlaskovych vodicov
ktore s povodnym tienenim dokonca nemali ani kontakt. Asi to bol nejaky
koniec kabla z vyrobnej linky.

Emsi

----- Original Message -----
From: "Libor Kavan" <lkavan@krkonose.cz>
To: "Multiple recipients of list" <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Thursday, December 14, 2000 10:42 AM
Subject: re:koaxialny kabel

> Teda panove, ja nevim, kde kupujete takhle mizerne koaxy, vzdyt to se
dneska snad uz ani neprodava. Takze trochu postrehu z praxe co se tyka
_televiznich_ koaxu:

> - Prumer kabelu na nizsich kmitoctech (do 500MHz) nehraje moc velkou roli.
Dneska existuji koaxy o prumeru 3mm s temer podobnymi parametry jako u
normalniho 7mm koaxu, tedy samozrejmne na nizsich kmitoctech, na SAT se neda
pouzit. Tyhle koaxy se pouzivaji na hvezdicove zapojeni ve velkych
panelakach. Jak jinak chcete do slabeho husiho krku protahnout i 12 kabelu ?

> - Stredni vodic : Jednoznacne plny drat. Lanko se dost casto ulomi v
konektoru a dela i dalsi pakarny. O temer nemoznosti pridelani F konektoru
ani nemluvim. Pozor na nektere starsi nemecke cerne koaxy. Meli stredni
vodic z pomedeneho hliniku - pridelat na to konektor hranici se zazrakem.

> - Dielektrikum : Zapomente na cire PVC, to jaktakz funguje tak do 300MHz,
utlum je velky. Utlumove nejlip vychazi vzduchovy koax ( na rezu je videt
takova 'hvezdicka' z cireho PVC a dutinkach je vzduch. Ovsem problem je v
tom, ze se tehle kabel nesmi moc ohybat a vubec mechanicky namahat, protoze
jinak se dielektrikum zdeformuje, stredni vodic uz nebude ve stredu a utlum
se zvetsi. Dalsi radost je, pokud se tehle koax natahne k antenam a do
dutim, kde ma byt vzduch natece voda :->
> Nejbeznejsi je dneska asi penove dielektrikum. Utlum proti vzduchovemu je
asi o 5-10dB na 100m horsi, ale mechanicke vlastnosti daleko lepsi.

> - Stineni: U novych kabelu jsem videl vzdycky hlinikovou folii a pres ni
opleteni dratkama. Cim vic dratku tim lepe. Starsi zelene Kablovacke koaxy
nemeli folii, ale zato opravdu huste opleteni, ale spatne se s tim delalo.

> - Vrchni izolace : Zalezi na podminkach, kde kabel bude. Uvnitr baraku je
to jedno, ven je lepsi pouzit koax s tvrdsi, vetsinou cernou izolaci, ktera
lepe odolava UV a dalsim vlivum.

> No, tolik asi k vyberu koaxu, ale pokud budete koax kupovat, vzdy se
podivejte jestli ma homologaci. U homologovaneho kabelu mate temer zaruku,
ze bude kvalitni. Nedavno jsme byli na CTU a ty kabely tam merej fakt
poctive, zadnej smejd by nepustili.