re re re:Modra folia

Ing. Vladimír Andìl vaelektronik
Středa Březen 17 11:50:57 CET 2004

> - Na aku foliu,alebo papier nakreslit spoje (i pre kolegov,ktori nemaju po
> ruke   pocitac).Staci napr. pauzak (pripadne obojstranne) ?
> - Cim kreslit na foliu ? Staci cierny tus ?
Drive jsme to kreslili na pauzak tusi, chtelo to presne odzkouset expozicni
dobu a delat silnejsi spoje. Tus prosvita a v care se nekdy delaji trhlinky,
takze to neni dokonale.

> - Do akej miery musi byt cisty cuprextit ? Staci vygumovat ? Odmastit ?
Pouzivali jsme prasek na nadobi TORO, nebo hodne jemny smirgl. Nekdo tady
psal o hodne jemne dratence, coz se mi libi vic. Nezanechava na desce brusna
zrnicka, ktera pak vadi pri nanaseni emulze a asi by se to mohlo cistit
nasucho. Smirgloval jsem to vzdycky pod vodou a pri zasychani se na desce
delaly mapy.

> - Z akej vzdialenosti a ako dlho svietit bezne dostupnym horskym slnkom ?
Zalezi to na zpracovani emulze (doba a teplota suseni), na pruhlednosti
predlohy (film, matna folie z laserovky, pauzak) a na tom, cim desku pri
expozici prikryvame (sklo nebo plexisklo). Expozici je nutne odzkouset.

> - Casove tolerancie a tolerancie vo vzdialenosti.
To zalezi na kontrastu predlohy a na rovnobeznosti svetla. S predlohou na
filmu a s bodovym zdrojem svetla se to da preexponovat i na trojnasobek, z
pauzaku to nemusi vyjit ani pri optimalni expozici.

> - Ako sa pozna spravne osvieteny a vyvolany plosak ?
Na osvetlenem plosaku musi byt trochu videt obrazec. Po vyvolani musi byt na
mistech urcenych k odleptani jen cista med a kde emulze zustala, musi byt
videt souvisla vrstva emulze. Pokud je tam jen lehky naznak vrstvy (vrstva
ztencena dlouhym vyvolavanim), podlepta se to. Pokud se deska do 3 minut
nevyvola, je malo osvetlena a je lepsi ji umyt a nanest znova. Preexponovana
deska (nebo velka koncentrace vyvojky) se pozna tak, ze deska cela zfialofi
a zacne se smyvat vsechno. Nekdy to jde zachranit kratsim vyvolavanim.

> - Ako dlho susit nasprejovany cuprextit ? Je pritom potrebna uplna tma ?
Ja to nechavam pres noc ve sklepe prikryte krabici (abych k tomu rano
nemusel vstavat jeste nez vyjde slunicko). Slabe svetlo nevadi, ale slabe je
relativni pojem. Doba a teplota suseni ma vliv na citlivost vrstvy.

> - Na co treba dat pozor,coho sa vystrihat.
Koncentrace vyvojky, pokud si ji michate sam, ma vliv na optimalni expozici.
Dale na ni ma vliv doba a teplota suseni (ne hlidat teplotu v mistnosti, ale
nekdo to susi treba pri 80 stupnich), typ predlohy, vzdalenost vybojky a typ
emulze (desky s emulzi z GM mohou mit uplne jinou citlivost). Tak, jak si to
jednou odzkousite, je potreba nekam si to napsat a delat vzdycky stejne.