Ekvitermni regulace topeni.

Ivan Feno feno
Středa Březen 17 11:50:51 CET 2004

No, algoritmus ekvitermnej regulacie je jednoduchy:
Riadiaci clen sleduje vonkajsiu teplotu a podla tzv. regulacnej krivky
priraduje k vonkajsej teplote
teplotu vykurovacej vody (tj teplotu stupacky). Regulacna krivka by mala byt
teoreticky priamka,
ale realita je trosku ina. Avsak pre zaciatok je nepodstatna (tym skor pre
soft. riesenie, ktore sa da
"po veceroch" menit).
Regulacna krivka je jedinecna pre kazdu budovu. Ak sa raz zisti, viac krat
sa uz nemeni. Co sa tyka
tej reality - krivka neuvazuje vplyv vetra, prievan, otvorene okna atd. (co
sa tyka otv. okien je to vyhoda,
pretoze sa nenarusuje vykurovanie celeho domu narozdiel od regulacie
priestorovym snimacom).
Pri soft. rieseni by sa dal uvazovat uvedeny algoritmus s tym, ze by bol
adaptovatelny podla vnutornej teploty
s velkou casovou konstantou (radovo dni az tyzdne). Takto by sa mohol
algoritmus naucit vykurovaciu
krivku sam. Ja uzivam spokojne uz niekolko rokov analogovy regulator
vlastnej vyroby, ktory
je uplne klasicky - ekvitermny (adaptovatelny "rukou") s antikoroznou
ochranou kotla. Krivku som
vyhladaval asi pocas jednej sezony. Treba totiz overit aj mrazy aj prechodne
obdobie.
Kotol by mal byt riadeny na konstantnu teplotu, napr. 80st, pri poziadavke
na vacsiu teplotu stupacky by
mohol "poziadavke vyhoviet". U mna ide kotol 365 dni v roku s tym, ze v lete
znizujem teplotu na cca 60st
koli stratam, ale najma koli teplej vode - netreba ju regulovat.
Antikorozna ochrana (je dobra aj pre "nehrdzavejuce" kotle - znizuje tepelne
vykyvy
kotla) a to tak, ze info zo snimaca vstupu do kotla je nadradene ekvitermnej
regulacii, takze pri teplote vratnej
vody do kotla nizsej ako je kriticka, dojde k zatvoreniu zmiesavaca.

Zatial tolko,              Ivo.