Rizeni krokoveho motorku

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:53:26 CET 2004

>Hm, to je pravda. Lenze aj v prvom "polkroku" je vzdialenost X/2, a vektor
>prudu je I (vektorovy sucin dvoch kolmych sil, kazda o velkosti 0.707), len
>smeruje doprostred medzi dve vinutia.

Jenom par myslenek, jak mi prichazely na mysl:

Sila pusobici mezi rotorem a statorem je funkci odchylky od rovnovazne
polohy. Tato funkce zavisi na tvaru a homogenite magnetickych poli rotoru i
statoru a vice ci mene se podoba sinusoide.

Pri pohybu nemuze byt motor v rovnovazne poloze, protoze v ni nepusobi
zadna sila, rotor se musi neustale ponekud opozdovat za magnetickym polem
statoru. Cim vice se opozduje, tim vetsi moment motor vyviji, az ztrati
kroky nebo se prestane otacet uplne. Magneticke pole statoru se pri
krokovani neustale posouva, 'utika' pred rotorem. Pri krokovani celokrokem
mu vzdycky 'ujede' o cely krok, kdezto pri pulkroku jenom o polovinu. Tim
by se dalo vysvetlit, proc se pri pulkroku za srovnatelnych podminek
dosahuje vyssich otacek.

Koeficient 0.7 je opodstatneny, i kdyz je odvozen na zaklade idealizovanych
pomeru, a plati i pro vicepolove statory. Jednoduse to asi vysvetlit
nesvedu, ale rekl bych, ze je to tak. Navic tento fakt bere v uvahu rada
vyrobcu budicich cipu a bylo by s podivem, ze jim takova nesrovnalost jiz
leta unika primo pred nosem.

J. Hanzal