Pajedlo od regulovane pajecky

havraj1.edu@mail.cez.cz havraj1.edu
Středa Březen 17 11:43:10 CET 2004

On Wed, 1 Sep 1999, Snail Instruments wrote:

> Zalezi na teplote druheho (tzv studeneho) svaru ci spoje. Pokud bude
> teplota studeneho i mericiho svaru 25C, vystupni napeti bude nulove.

Ta teplota muze byt jakakoliv (samozrejme v ramci moznosti materialu).
Zalezi pouze na rozdilu teplot tepleho a studeneho konce.
Jinymi slovy - napeti na svorkach TC je primoumerne rozdilu telpot tepleho
a studeneho konce. Tato zavislost neni zcela linearni a obvykle se
linearizuje vypoctem pomoci nejakeho polynomu n-teho stupne nebo i
hardverove. Obdobnou linearizaci je nutne provadet i u mereni odporovymi
teplomery (nektere typy Pt teplomeru jiz maji zavislost odporu na teplote
rovnou). Dale zalezi v jakem rozsahu meriz, pokud se merena velicina
pohybuje v rozsahu napr. 300 - 330 st. C tak lze linearizaci vypustit.

> [...]
> kdyz zacne proudit teplo ? Tedy pokud merim na studene pajce kde ma
> rukojet i teleso stejnou teplotu, tak nenamerim nic ? Ovsem to by
> znamenalo ze pokud bude teplota horkeho konce 300 StC a teplota studeneho
> konce umisteneho pobliz rukojeti treba 25 , tak kdyz tu pajku chytim
> do ruky a ohreju ten studeny konec na 35 tak se snizi tepelny tok a tim
> i napeti termoclanku ? Pokud ano, tak za techto podminek asi nema velky
> smysl delat regulaci na stupne :-) Pak by taky zalezelo na poloze hrotu
> pri pajeni - aby neslo horko na ten studeny konec atp.

Nevim co je tepelnej tok, ale asi se ti jedna o kompenzaci teploty
studeneho konce TC. To se provadi obvykle dvema zpusoby. Bud se privede TC
stejnym materialem kamsi do mista sberu signalu kde se meri presne teplota
v miste privedeni dratu (tedy teplota studeneho konce) a pricte se k
namerene teplote. Dalsi moznost je privest studenej konec do vytapenyho
termostatickyho boxu (gdysi davno to delalo ZPA a menovalo se to ZEPAFIX).
Toto vsechno je samozrejme pro ucel pajedla nesmysl. Tam nejakych 5, 10 st.
C nehraje roli. Myslel jsem to jen tak pro uplnost.

Raven

|                             petrsi@jcu.cz                              |