Chlorid zelezity

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:43:06 CET 2004

>Pane doktore, ne kazdy ucil na univerzite v Utahu, a umi to spocitat.
>Tak to koukej pro nas blbce spocitat (nebo odhadnout).

No, nevim, jestli bych to jeste svedl ;-) Alespon jeden dalsi namet na
vyzkouseni: cetl jsem, ze namisto chloridu zeleziteho, ktery zanechava na
koberci a dzinach neodstranitelne skvrny, se da s uspechem pouzit roztok
peroxodisiranu draselneho ci sodneho.

A jeste domaci regenerace:
Roztok chloridu zeleziteho se da regenerovat zelezem a vzduchem. Nejprve se
z pouziteho roztoku vysrazi med jemne rozptylenym zelezem. Nejlepsi je
takova vata na nadobi, pripadne jemne piliny ci spony - predem odmastit
treba v horkym jaru. To jsme teprve v puli cesty, protoze tim se odstrani
med, ale vznikne pouze chlorid zeleznaty. Navic chlorid zelezity, ktery
jeste zbyval se taktez zredukuje na sul zeleznatou. Pak se tedy
odlije/odfiltruje kapalina od usazene medi a zbytku zeleza, prileje se
kyselina chlorovodikova (solna) a bubla se a bubla a bubla, az se chlorid
zeleznaty zoxiduje na chlorid zelezity. Sam jsem si takhle roztok kdysi
cyklicky regeneroval. Vyhodou je, ze rozpoustenim zeleza vlastne chloridu
pribude, takze se tim minimalne kompenzuji ruzne ztraty pri oplachovani a
tak. Nechce to pokud mozno redit. A taky je to ovsem dost spinava prace.

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electronics design
Snail Instruments                      Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                           phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                          e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                         URL: http://www.vitrum.cz/snail/