Re: Nabíjení akumulatoru ?

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:43:02 CET 2004

> Nevite o nejakem solidnim zdroji informaci o nabijeni akumulatoru vsech
typu. Hledam predevsim popis nabijecich technik a
>algoritmu vhodmych pro nabijecky rizene mikroprocesorem.

Mezi akumulatory ruznych systemu jsou znacne rozdily. Nabijeci napeti
akumulatoru NiCd uzavreneho (napr. tuzkovy) presne na konci nabijeni nejprve
strmeji stoupa a pak o par desitek milivoltu klesne, coz vyhodnocuji chytre
nabijecky pro ukonceni nabijeni. Nabijet baterii dele je skodlive a pri
vetsim proudu i nebezpecne. Jde o to, ze uvnitr vznika vodik a kyslik, ktery
se opet spaluje na vodu. V clanku se zvetsi tlak a zahriva se. Pro uplne
nabiti je nekdy dobre clanek nabijet dal, ale malym proudem. Otevreny NiCd
clanek, napr. startovaci KPH, nebo osvetlovaci KPM, KPL z Feraku Raskovice,
se chova rozumeji. V tom bode nabijeci krivky, kde napeti uzavreneho clanku
zacne klesat, otevreny clanek vyjede az na 1,75 V a zacne plynovat. V tomto
bode je nabit cca na 90% a nabijeni pokracuje s nizsi ucinnosti tvorbou
vicemocnych kyslicniku. Kdyz jsme pro Raskovice delali zkusebnu clanku, ty
nabijeci krivky jsem si meril. Je to uz ale par let a nevim, jestli bych to
jeste nasel.
    V kazdem pripade bych pri rychlonabijeni starost o ukonceni nabijeni
prenechal chytremu broukovi, ktery je k tomu urceny. Ty lepsi maji 10 bitovy
prevodnik a jednoucelovy procesor, ktery pocita az 2. derivaci napeti. Proc
to slozite stavet a programovat. Problem je v tom, ze se vetsinou pouziva 1
brouk pro nabijeni vice clanku. Kdyz se kazdy nabije v jinou dobu, v lepsim
pripade jsou lepsi clanky nabity mene. V horsim pripade to brouk nepozna a
pak prijdou ke slovu ochrany (casove omezeni a teplotni pojistka).
    Dulezite je alespon obcas clanky pred nabijenim vybit na 0,9 V. Opet je
kazdy clanek vybity jindy, pri seriovem spojeni vice clanku se muze ten
nejslabsi prepolovat a tim se nici. Zatimco pri pouhem dobijeni se musi
hlidat konec nabijeni (nevime, kolik toho v baterii zbylo), pri nabijeni
vybiteho clanku rozumnym proudem staci hlidat cas.
    Proto jsem si zbastlil uz pred delsi dobou hloupou nabijecku s vybijenim
kazdeho clanku zvlast. Nabijecka po vybiti nabiji clanky zrychlene, ale
proudem bezpecnym z hlediska mozneho prehrati (cca 300 mA = 0,4 C) nabiji 2
hodiny cca na 80%. Potom prepne na cca 60 mA a nabiji 4 hodiny. Je to bez
procesoru a pro clanky je to prijatelne a bezpecne. Chtel jsem to popsat do
Amara, ale jaxi nejsou lidi. Navic tam byla uz spousta nabijecek, takze
nevim.

                                                                       Vlada
Andel

firma VA elektronik:  vaelektronik@mirnet.cz ,