Zarivky

Roman Bodis bodis
Středa Březen 17 11:42:57 CET 2004

Zdravim!
V Elektore 6/88 je spinany predradnik pre ziarivky roznych vykonov (aj 18W)
nahradzajuci tlmivku doplneny o regulaciu. Klasicky princip: 220 sa usmerni,
2xBUZ80 spinaju ziarivku budene cez trafo, regulacny obvod ma spetnu vazbu
cez dalsie trafo. Kvoli zapaleniu je paralelne k ziarivke rezonancny obvod,
pri starte sa spinanie naladi na jeho frekvenciu, stupne napetie na
ziarivke, zapali. Na moj vkus trochu zlozita vyroba: dve vinute trafa (aj
ked male, na ferite), PLL 4046, nejake MKO, dva operaky, vykonny sietovy
filter kvoli prenikaniu rusenia do siete.

Dalej tu mam jednoduchu elektronicku nahradu startera: dva tyristory,
4xdiody, varistor anejake odpory. Tlmivke sa vsak tymto nevyhnete. [Elektor
7-8/97]

Dalsia moznost- zapalenie pomocou nasobica s kondenzatormi a diodami. Osobna
skusenost=neprijemne vrcanie(!!!)
svitkovych 470uF/~220, ale startovalo bez zeravenia. Tu je tlmivka
samozrejme takisto nevyhnutna. [asi
nejake AR]

Bodo
bodis@tt.psg.sk