Trifazovy generator

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:42:50 CET 2004

>Otazka obdelnik - sinusovka: protoze motorek se sklada prevazne z civek,
>tak si samozrejme vybere tu nejnizsi frekvenci.

Ctu si tady vase ruzne ohlasy na dany problem a zda se mi, ze by ste z toho
generatoru udelali orloj. Protoze jsem mel podobnou vecicku rozdelanou ( ve
stejnem baraku, kde pracuji, sidli dva ultralajtovi nadsenci a prisli s
umelym horizontem+zatackomerem, ze se jim roztoci, jen kdyz chce), mohu ted
delat chytreho. Tech 36V se z 12 delalo klasickym stridacem a nasobicem bez
indukcnosti (pres kondenzatory). Tri faze se delaly pomoci multivibratoru,
delice a nejakych hradel. Schema jsem od toho nevidel a navic ten tistak byl
omatlany silikonem. Na vystupu jsou pochopitelne obdelniky, stredni hodnota
se rovna tem 36 V. Ruseni je asi snesitelne, protoze si neztezovali. Jediny
problem menice byl v tom, ze vlivem ubytku na diodach a na tranzistorech
bylo na vystupu podstatne mene a motorek se roztocil vetsinou az po
nastartovani letadla, kdyz se na baterii zvedlo napeti.
    S Atmelem by to pochopitelne mohlo byt jednodussi a navic by pri rozbehu
mohl byt kmitocet mensi (vetsi proud motoru a vetsi sila). To uz jsou vsak
blbosti, vyplyvajici z toho, ze to jde naprogramovat.
    Jiny 3F menic jsem videl v magnetofonu UHER REPORT. Bylo tam snad 6
tranzistoru, 3 v multivibratoru a 3 koncove. Do motoru sly impulzy jen s
jednou polaritou a taky to fungovalo. Je to konstrukce ze 60. let.

Vlada Andel

firma VA elektronik:  vaelektronik@mirnet.cz , http://
www.mirnet.cz/vaelektronik