Laptop a GSM

Serych@Panska.CZ Serych
Středa Březen 17 11:42:48 CET 2004

	[Šerých Jakub]  Proc onen soft Nokia Data suite potrebuje vys nez
486ku, to opravdu nevim, ale uz jen to, ze ma provadet  GSM kompresi na
PCcku je nesmysl (pokud nefunguje tak, ze mluvim do mikrofonu zvukovky a
posloucham z repraku PC a takto telefonuji). Pri datovem prenosu ke GSM
kompresi vubec nedochazi. Data vstupuji do "blokoveho schematu" GSM telefonu
presne v tom miste, kde tam take vstupuji hotova data z GSM kodeku.  Je tam
proste jakysi elektronicky realizovany prepinac a telefon budto funguje jako
prenasec dat (nechci rikat modem) nebo jako bezny telefon.
	Rekl bych, ze veskera nedorozumeni vychazeji z obchodnich kecu. Po
pravde receno, proc bezneho usera zatezovat premyslenim, zda modem je u nej
v kapse, nebo kdesi v ustredne. Hlavne kdyz to modemuje.

> S veskerou uctou, nezda se mi moc pravdepodobne, ze by mobilni provideri
> meli modemova pole pro prevod do analogove site. Pripada mi
> nerealizovatelne kvuli poctu ucastniku site, a divil bych se ze by jeden
> nebo druhy provider neohlasoval hlasite pocet soucasne moznych datovych
> prenosu do JTS. Myslim si, ze tu funkci skutecne dela GSM modem, at je to
> cokoli a  v GSM centru jen D/A prevodnik maluje sinusky tak jak mu CSM
> terminal prikaze.
[Šerých Jakub]   Ne ne ne. Ty "sinusovky" QAM modulace pouzite ve V.32
proste v zivote neprenesete prenosovou rychlosti 9,6kbs. Zatimco hovorovy
signal z A/D prevodniku leze rychlosti 112kbs, ale je natolik plny
redundance, ze se da skomprimovat na 9,6kbs (dokonce jeste dobre
srozumitelna je komprese na 2,4kbs), datovy signal ze "sinusovek" V.32ky
(ten co putuje beznou digitalni telefonni siti, kdyz si dva modemy povidaji)
tece rychlosti 64kbs, ale jeho redundance je nula nula nic, takze ho na 9,6
kbs nezakomprimujete. To je proste Shannon-Kotelnikovuv teorem a jestli ten
vyvratite, jste okamzite zraly na Nobelovku za fyziku.

Uvedomte si, ze kazdy kanal v prechodu GSM/pevna musi zvladat GSM
kompresi/dekompresi, coz je zahul vyrazne vetsi, nez QAM modulace/demodulace
V.32ky. Kdesi jsem slysel, ze DSPcko v beznem mobilu ma vykon srovnatelny s
pentiem 120 MHz.
Tady zcela teoretizuji, ale podle me ma kazdy kanal na vystupu z GSM site
smerem do ustredny svoje DSPcko a je jen otazkou programu, jestli se chova
jako GSM kodek nebo jako remote modem. Cili mozny pocet soubeznych hlasovych
kanalu na prechodu siti = pocet modemu.