Laserove promitani textu

ahorky@tero.cz ahorky
Středa Březen 17 11:42:38 CET 2004

>s poklesem cen laserovych diod jsem se zacal zajimat o laserove
>primitani textu.
>
>Zajimalo by me, jak funguji profi promitace, ktere dokazi treba
>uvnitr koule promitat na jeji steny bezici text a tak podobne.
>
>Ja si to vysvetluji tak, ze je laserovy paprsek vychylovan soustavou
>rotujicich zrcadel (dokola+nahoru/dolu) tak, ze obsahne celou plochu,
>na kterou muze zobrazovat. "Blikanim" diody by se bod zobrazil nebo
>ne. Teoreticky by tedy stacila dioda, cocka, jeden motor (rychly,
>nemi by t rizeny) se soustavou zrcadel (vychylovani) a druhy
> [...]

S necim podobnym jsem si uz zkousel hrat a nedopadlo to dobre. Setkal jsem
se s dvema typy projektoru. Jeden ma pouze dva motorky s rotujicimi zrcadly
- promita pouze obrazve slozene z kruznic. Zde jsou pouzity specialni
zrcadla. Zrcadla maji tvar ctverce ktery rotuje podle jeho stredu. U druheho
typu je pouzita scanovaci hlavice se zvema zrcadly na sebe kolmymy. Tuto
varianktu jsem zkousel napodobit. Hacek je v tom, ze ovladaci motorky musi
byt rychle a presne. Navic byl v tom projektoru pouzit He-Ne laser ( a podle
dokumentace od jinych vyrobcu se pouziva u vetsiny projektoru) s vykonem
10mW a vyse (nekteri vyrobci psali o 40mW). Navic jsem se setkal s dalsim
paradoxem. U miniprojektrou s dosvitem 12m byl oznacen vystupni vykon ve
tride II (<1mW) a tak jsme chteli vymetit hlavici za tu co prodava GM s
oznacenim tridy IIIa (<5mW). Dosvit vsak vyrazne poklesl a navic ta hlavice
za cca 2 minuty proste odesla do vecnejch lovist.
Obrazce vznikaji vychylovanim paprsku a ne promitanim bodu. Navic se dosti
casto pouziva vice paprsku soucasne (je dosti problem zajistit
dostatecnou rychlost a presnost vychylovacich zcadel).

Ales Horky
ICQ: 39277056
Office:                            Privat:
TERO ROSICE, spol. s r.o.
Informatici firmy.
Nadrazni 8, 665 01 Rosice          Kastanova 1167, 665 01 Rosice
tel: 0502-411011 kl.106            tel: 0502-413040
fax: 0502-411077                   fax:
e-mail: ahorky@tero.cz             e-mail: djmave@post.cz