4..20mA

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:42:24 CET 2004

>Kolik je to podstatne ? Na polovinu asi nesleze.

Ve vysce kolem 5 km je tlak polovicni. A nakolik je to podstatne - vypravel
nam treba na besede pan Nezerka o vystupu na Dhaulagiri, jak byli zvykli,
ze v 7000m vre voda pri 60stupnich, takze pili caj varici, aby se trochu
zahrali. Pak slezli do zakladniho tabora a oparili se vroucim cajem. Nic
nez zmena tlaku.

Ale pro oblast Ceske republiky nam staci ponauceni, ze na Snezce je treba
varit vajicka natvrdo misto 10 radeji 12 minut.

>No dobre - opravuji predchozi tvrzeni na - rychlost zvuku zalezi na tlaku
>jen malo :-)) Pokud budu z nejake ho prostredi vycucavat vzduch tak se
>nebude menit rychlost zvuku v nem az najednou znicehoz nic se prestane
>zvuk sirit kdyz vypumpuju vsechno ?

To je asi otazka spise pro fyzika (mame mezi sebou nejakeho?), nezli pro
chemika, ale domnivam se, ze vlastnosti a chovani plynu se zacnou menit,
kdyz stredni volna draha jeho molekul prestane byt zanedbatelna. Proste pak
uz to neni plyn, jak ho chapeme, ale hejno nezavislych castic, ktere se
sice sem tam potkaji, ale je to udalost spise vyjimecna.

Nebo z druhe strany tepelna kapacita takoveho zredeneho plynu bude velice
nizka, takze energie, kterou mu dodame ze zdroje zvuku, jiz zmeni jeho
teplotu. Pak muzeme pri ruzne 'hlasitosti' namerit ruzne rychlosti.

>No zrovna ten kurnik muze byt problem - kapacitni cidlo byva obvykle
>postaveno s plisku velmi blizko u sebe a v takovem kurniku muze byt dost
>velka prasnost - to spolu s vlhkosti muze zpusobit zaneseni nebo
>zmenseni tech mezer mezi elektrodami a tim zmeny hodnot ktere cidlo
>ukazuje.

Vidim, ze Vase originalni predstavy se neomezuji pouze na plyny, ale
zahrnuji zrejme cely viditelny vesmir ;-)). Ale nic ve zlym, ja jsem to
cidlo taky jeste nemel v ruce, jen se domnivam, ze ten prostor mezi
elektrodami bude vyplnen necim na vlkost citlivym, pripadne ty elektrody
budou napareny na te hmote. Hmota bude pravdepodobne ve skupenstvi pevnem,
s mechanickymi vlastnostmi zarucujicimi dostatecnou tvarovou a rozmerovou
stalost senzoru. A proti peri se to muze chranit sitkou :-).

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electronics design
Snail Instruments                      Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                           phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                          e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                         URL: http://www.vitrum.cz/snail/