Zatemnovaci diplay do svareci kukly

Libor Kavan lkavan
Středa Březen 17 11:42:09 CET 2004

At 22:45 21.11.1999 +0100, Petr Simek wrote:

>Zdravim
>
>tuhle jsem videl moderni svareci helmu - misto klasickeho cerneho skla
>to ma neco jako displej a slunecni baterky a zatmiva to samo kdyz se
>svari. Nevim jestli v tom je taky nejaka elektronika, ale zrejme to
>funguje na pricipu - kdyz se zacne svaret proudem, tak vznikle svetlo
>dopada na ty slunecni baterky - ty generuji proud ktery se pak pouzije
>pro napajeni diplaye - jeho zatmeni.

Vyrabelo se to u nas v Tesle. Ten displej nebylo nic jednoducheho, pry to dalo dost vyvoje. Jsou to v podstate asi tri displeje slepene xobe aby se ziskal dostatecny kontrast a jeste je to prolozene nejakyma foliema. Pomerne dulezita je rychlost toho kapalaku, protoze pokud se bude 'zhasinat' moc pomalu, taxi docela urcite pri svareni nablikate do oci a zanet spojivek je vas (pripad prvnich prototypu kukel). Co se tyka elektroniky, nebylo to nejak slozite, nekolik standartnich CMOS. Ve predu na kukle je fototranzistor a jak zacnete svaret, sepne obvod pro zatemneni displeje. Uroven zatemneni je nastavitelna, IMHO nejaky oscilator s promennou stridou, ktery budi ten displej.

>Znameho to zajimalo, ale ta profi helma je dost draha. Napadlo mne zda
>by se nedal takovy zatmivaci display nekde sehnat. Slunecni baterky
>se bezne nabizeji a kdyz vidim velikost plochy na helme tak by nemusely
>byt snad tak drahe. Jenze ten display neni bezne pouzivana soucastka
>(kdo by taky neco takoveho daval do el. vyrobku). Nevedeli by jste kde
>to sehnat ? - pripadne odhad ceny, zda ma vyznam uvazovat o amaterske
>konstrukci.

Pochybuju, ze by se dal ten displej primo napajet z tech solarnich clanku, protoze kapalak se musi napajet stridavym napetim ...

BTW: Nechtejte po me ten displej sehnat, co se v Tesle dalo ukrast to je uz ukradene :-(((
S pozdravem		with best regards
                EZA-TV Vrchlabi
   Libor Kavan               Phone & Fax:+420 438 521 232
   Dlouha 421                Fax:+420 438 521 262
   543 03 Vrchlabi III       mailto:lkavan@krkonose.cz
   Czech Republic            http://www.krkonose.cz/~lkavan