Robot a orientace v prostoru

david.flekna@spt.cz david.flekna
Středa Březen 17 11:44:22 CET 2004

Hi,

Ja jsem mel puvodne na mysli vytvorit autonomni system, ktery by se dal
pouzit vicemene univerzalne.
Nejak jsme se asi odklonili od tematu. Dalo by se rict, ze navigace v
otevrenem prostoru je celkem vyresena,
ale jak to vyresit napr. v byte ? (sekacku tam pouzivat nechci, ale byl
by
to docela zajimavy servirovaci stolek :))))

Mno vcera nez jsem usnul tak me neco napadlo. Upozornuju, ze to je jen
napad, nijak technicky dotazeny. Co takhle rozdelit ten byt, domek,
nebo obecne zivotni prostor toho robota na mensi oblasti (napr.
mistnostni). V kazde oblasti umistit jednoduchy vsemerovy (radiovy?)
majacek, ktery by v pravidelnych intervalech (treba po 1s) vysilal ID
kod te oblasti (problem vidim mozna v prekryvu oblasti). Kdyz by robot
nevedel, kde je, poslouchal by jestli uslysi ten majacek. Pokud jo, tak
uz vi v ktere je oblasti a nalistuje v pameti spravnou mapu. Pak zacne
mapovat okoli a bude se snazit napasovat to na znamou mapu. Az se mu to
povede, tak uz je doma. Pokud by byl nekde, kde majak nechytne,
povazoval by to za nove prostredi a proste by ho zacal mapovat (ucit
se).

Ja vim, ze by to asi bylo uz trochu narocnejsi na sw, ale zase by
odpadly problemy s odrazama a clenitosti terenu, coz je podle meho
nazoru technologicky a financen narocnejsi resit, nezli napsat
slozitejsi sw. Dalsi uskali vidim v tom, ze pokud tomu robotovi udela
nekdo to, ze ho chytne a premisti, tak bude chvili zmateny, nez se zase
najde. Tato doba muze byt ruzne dlouha, podle toho jak rychle se bude
schopen zorientovat (opet vec dobreho sw). Predpokladam vsak, ze to by
asi nemelo nastavat casto. Pokud ma byt autonomni, mel by byt schopen
sam poznat kdy se ma kam uklidit, pripadne kde dobyt baterky. Nebo si
aspon rict, ze ma nejaky problem. Tudiz by nemelo byt nutne nejak
drasticky mu zasahovat do zivota.

Byl to jen napad, nalozte s nim podle toho. Me osobne se myslenka
udelat takoveho robota libi a rozhodne bych nedoporucoval odklanet tuto
diskuzi nekam jinam.

David Flekna

Roman K.