LAN cez seriovu linku

Pavel Chromy mac
Středa Březen 17 11:44:14 CET 2004

On Fri, 14 May 1999, Kollar Pavol wrote:

> 	to by zaujimalo aj mna

Routovat z modemu na modem jde. Proc by take nemelo?

> 	ono to je v podstate jedno ci je to koax alebo UTP (na koaxe je
> lepsie vidiet ta topologia bus ktora sa mi paci).

Ale delat bus ze serioveho portu mi nepripada zase tak idealni - je to
pomerne zbytecna komplikace - vyzaduje bud nestandardni zapojeni
na seriovem portu (neco na zpusob pruchodky), nebo spec. software
a pak na to jeste nejak navazat TCP/IP.

Routovani IMHO je daleko elegantnejsi reseni, zkratka, proc vymyslet to,
co uz bylo vymysleno?

> s UTP by sa samozrejme
> robilo lepsie (rozdelene Rx a Tx), urobis ale iba Point-to-point, ak chces
> ist dalej tak musis pouzit min. HUB (co dnes nastastie stoji iba par korun).
> Ale max. pocet segmentov je 5 (cim je to obmedzene?), a teda 6 PC (taky
> mensi bus).

AFAIK tohle neni pravda. A take tu vladne zmatek v terminologii okolo
siti, pokusim se to napravit.

- Jsou vcelku bezne huby, ktere maji 16, ba i 24 portu, jen stoji trosku
vic penez. Mensi huby se daji kaskadovat, ale tady uz je omezeni, kolik
tam tech kaskad muze byt, ale presne z hlavy nevim.

- U ethernetu se jako segment obvykle oznacuje cast site, kam se siri
ethernetovy ramec  - tedy kdyz pocitac A komunikuje s libovolnym
pocitacem a pocitac B muze tuto komunikaci odposlouchavat, tak je na
stejnem segmentu.
Z tohoto hlediska je vsechno co je na hubu (i na kaskadach) jeden
segment. A samozrejme vse co je na jednom koaxu je jeden segment.

- Oddeleni segmentu je mozne udelat switchem (smeruje ramce na
zaklade linkove adresy, to znamena, ze format ramcu musi byt podobny -
nelze jenom tak snadno switchovat mezi ethernetem a ATM)
Do vsech casti switchovane site se siri obvykle jenom broadcasty.
Takova podcast site se nazyva broadcast domena.
Vyhoda: nezalezi na pouzitem prenosovenm protokolu - na switchovane siti
bude chodit NetBEUI stejne dobre jako TCP/IP.

- Druha moznost jak oddelit/propojit segmenty je routovani (smerovani
packetu protokolu sitove vrstvy, nikoliv ramcu pouzivanych na linkove
vrstve) Z toho vyplyva, ze routovat je mozne mezi jakymikoliv sitovymi
technologiemi nad kterymi bezi stejny protokol - napr. TCP/IP
Nevyhova: pres router prelezou pouze protokoly, ktere podporuje a take
protokoly urcene pro lokalni site jako je NetBEUI nebo IPX/SPX se jen tak
routovat nedaji.

- Jelikoz trocha teorie nikoho nezabije, doporucuji se podivat na
slidy k prednaskam pana Peterky (www.peterka.cz)
Pocitacove site: http://archiv.czech.net/l206/l206miii.htm
Rodina protokolu TCP/IP: http://archiv.czech.net/l205/l205miii.htm
Jsou to vyborne udelane slidy, ktere uvadeji do problematiky v obecne
rovine, proto vrele doporucuji.

> Idealny bezdrat by bol podla mna infra-spoj (dobra sirka pasma,
> jednoduche, lacne, ziadne povolenia atd). Samozrejme to nemusi byt viazane
> prave na to.

Jo, taky si myslim, ze IR je dobra myslenka, zvlaste, pokud se podari
realizovat transparentni spojeni dvou pocitacu po seriovem portu - myslim
tim aby se to tvarilo jako seriovy kabel.

	Pavel

PS: Omlouvam se, ze tento prispevek pada malinko offtopic, nicmene tyka se
probihajici debaty.