Elektromobil 4

Ondřej Pavelka onpa
Středa Březen 17 11:44:13 CET 2004


Pratele,

protoze zde byly dotazy na Traboska, pripojuji dopis, jenz jsem odesilal
10.5.


Doplnuji dalsi vysvetelni:
- regulace otacek je provadena zpetnovazebnim pulsnim regulatorem - zdroj
konstantniho proudu. Plyn je resen tak, ze na bowden je omotan kolem
potenciometru, na kterem je kolecko pro zvetseni jeho prumeru tak,
aby na seslapnuti pedalu doslo k jednomu otoceni.

Je pravda, ze zenska by to asi nezvladla, protoze je treba regulovat i
buzeni motoru -
pri zvestujicich se otackach je treba motor manualne odbuzovat z 10A tak na
5A.
Otacky motoru jsou pri plnem vykonu asi 12000, coz se v praxi nepouziva,
protoze motor je napojen ciste misto toho benzinoveho, jehoz otacky tezko
sly
pres 6000 ot/min.

Ano, opravdu je to ten trabant kdysi ze Sveta motoru, jen prosel uz pres
nekolik majitelu,
kteri po case zjistily, ze to nemuze jet. My ho koupili ve stavu, kdy byl
prestaveny z
24V na 36V a podle konstrukce na tomto napeti nemohl vubec jet, protoze tam
byl naprosto poddimenzovany menic 36V/24V pri 10-15A pro buzeni motoru.
Tak jsem tam musel ztrojit tranzistory - narvat tam nejvykonejsi KUX 41
a jak se zda, takto to zatim jede.

Po Brne by melo jezdit experimentalni elektrovozidlo VUT.
Ted jsem nekde cetl, ze nejaka znama automobilka odstoupila od vyvoj
eelektromobilu,
protoze to proste nejde konkurovat benzinu. Ted se zdrazovanim elektriny uz
to nebude
taky zadna bomba.

Zdravim Ondra




----------------------------------------------------------------------------
Pratele,
kolem elektromobilu se sneslo spousta dotazu. Pokusim se je tedy osvetlit.

plupinek@synthesia.cz mi napsal o konstrukci menice pro invalidni vozik.
Podivam se,
ale do konstrukce s tyristory se mi moc nechce. Aby se totiz tyristor mohl
vypnout,
musi se prerusit tok proudu. Protoze je to SS napajeno, musi dojit k
preruseni proudu
pomoci motoru. Ja to uz zkousel, vzal jsem ohmetr a otacel motorem rukou,
bohuzel ta kotva motoru je tak husta, ze v ani jedne poloze se proud
neprerusil.

Tomas kouba psal, ze tranzistory odchazi teplotne postupne. Nemyslim,
protoze chladic
byl vzdy skoro studeny. Byl vzdy prorazen prechod B-E. Teplotne to asi fakt
neni.

Pro Zapadla Petra - maximalne jsme z toho vytahli asi 60 km/h. Dojezd podle
zpusobu
jizdy 30 - 50 km.Konstrukce je takova, ze je oddelany spalovaci motor a
misto nej je
na prevodovku a spojku pripojen elektromotor. Lezi tedy kolmo ke smeru
jizdy. Jeste ma
na ose dany takovy mensi setrvacnik. V provozu tedy zustala jak spojka, tak
prevodovka,
takze se pri jizde normalne radi. Akorat kdyz stojis na cervenou, nemusis
davat
neutral -:). Ten motor potrebuje jeste buzeni - asi tak 10 - 12A.
Pravne nevim. OTP to ma, pri scvalovani se dodavalo schema silove casti
vozu.
Pri technicke se taky nikdo nezajima o to, jaky je motor - krome vyrobniho
cisla.
Schvaleny dopravnim inspektoratem to je.

Petr Krc psal o velikosti proudu. Pokud se motor zapoji primo na baterie,
tak
pri 3 rychlostnim stupni to pri 50 km/h na rovine zere asi 250 A. Proud se
zacina zvetsovat
pri jizde do kopce, a pokud prekroci 400 A, tak se prima cesta proudu do
motoru
odepina a zapina ce cesta pres pulsni regulator. Opravdu to technologicky
nevim,
ale tech 14 tranzistoru 400 A pulsne normalne zvladalo. Tech 826A tam  tect
moc nemuze, protoze ty baterky maji nejaky vnitrni odpor + odpor privodnich
vodicu - pouzivame prurez 70mm2,
takze za normalniho provozu
to nebralo vic jak tech 550A. Jo, pokud by se motor zakousl, tak je to do
zkratu,
ale v ceste jsou dve 400 A pojistky - takove ty keramicke ze salin
(tramvaji),
je to tedy osetreno. Akumulatory jsou tam sponzorske od VARTY, trakcni
baterie,
typ nevim. Je tam 18 clanku po 280 Ah.

Pro Ondru Cahu - je to tak, treba to tak dopadne. Stejna regulace se
pouzivala v kinech
pro stmivani svetel v sale.

Jeste uvedu ve zkrtace zapojeni - slovy. Z plus polu baterie jde proud (on
tece opacne, ja vim)
do motoru, ktery je premosten jednou svareci diodou na 200A. Potom pres
tlumivku na
kolektory tech 14 tranzistoru a hura do minusu.
Ja si myslim, ze tranzistory odchazeji nejakymi napetovymi spickami.
teoreticky, pokud
je napajeni 40V, tak po pricteni zaporne spicky to da asi 80V, coz bylo
prurazne
napeti Kolektor-emitor KD503. Ty motoroly mely 140V a stejne odesli. Bohuzel
na miste konstrukce nemam digitalni osciloskop, abych to zmeril. Uz jsem se
na to
pri te posledni sade tranzistoru chystal, ale vyjeli jsme s trabosem ven a
dojeli jsme - ahoj babi.

Za ohlasy diky, diskutujme dale. Ondra








Další informace o konferenci Hw-list