Piezo

Libor Kavan lkavan
Středa Březen 17 11:44:58 CET 2004

>Mam mozna stupidni dotaz,
>jak nejlepe pripojit piezo menic (ne samovyb.) k 2051 =3F
>Zkousel jsem ho pripojit zapornym polem k Px.x a kladnym na 5V, ale
>pri frekvenci nad 1kHz je zvuk zkresleny a slaby.
>Jakou velikost maji vubec vnitrni PULL UP rezistory =3F

Takhle se ti to nepovede, protoze piezo vubec nepotrebuje proud, ale velke
napeti. Pokud si ho predstavis jako kondenzator, je jasne, ze pokud ho zapojis
mezi port a +5V, tak niceho nedosahnes, protoze kolektor vystupniho tranzistoru
je vlastne 've vzduchu'(pull-up maji velky odpor). Jednoduche, lec neprilis
ucinne reseni je paralelne k piezo pripojit odpor ( s velikosti je nutne
laborovat ). Jine odzkousene a lepsi reseni je pripojit paralelne k piezo civku
s velkou indukcnosti a to cele nespinat primo z portu, ale pres NPN tranzistor
(kvuli proudu a napeti, ktere se na civce indukuje). Pokud se ti nechce motat
civka (jako me), da se celkem uspesne pouzit sekundar zapalovaciho trafka pro
vybojky ( v GM se jmenuje ZTR32). To cele ma nejaky rezonancni kmitocet a pokud
xces pouzit jen jeden kmitocet pri maximalni hlasitosti, je dobre tu rezonanci
najit a pouzit. Dalsi moznost je pouzit trafo -primar na tranzistor, sekundar na
piezo, ale to se mi navijet nechtelo uz vubec a navic by se s tim muselo taky
asi dost laborovat.

S pozdravem
		Libor Kavan, EZA-TV Vrchlabi
		Dlouha 421, 543 03 Vrchlabi