Laserove pojitko

Vladimir Myslik xmyslik
Středa Březen 17 11:44:46 CET 2004

On Fri, 26 Mar 1999, Josef Kokes wrote:

> Kolegove,
>
> uz delsi dobu sleduji diskusi kolem "Laseroveho pojitka". Taky jsem si
> udelal zakladni technicke i ekonomicke uvahy, sehnal jsem si nektere
> dostupne informace a co mi vyslo, o to bych se s vami rad podelil:
>
> 1.    Je nas pomerne dost, kdo bychom meli zajem o levne a vykonne
> pocitacove spojeni na stredni vzdalenosti. Optimalni by bylo, rekneme,
> spojeni do 5 km a s prenosovou kapacitou 2Mbit/s.

to je hodne vysoka latka.

> 2.    Takove parametry jsou (technicky) zcela realne, protoze profesionalni
> zarizeni jich bezne dosahuji, a to jak v infracervenem, tak v radiovem
> spojeni. Ovsem je zcela mimo nase moznosti, neco takoveho si koupit.
> Odhaduji, ze bychom byli ochotni vydat radove 5000 penez za jeden pocitac,
> zatimco profesionalni ceny jsou zhruba 100x vyssi.
>

>     b)    vznikl dojem, ze na to neni potreba zadne povoleni;

Takovy maly bonbonek v EU to co plati o laserech, ze se radi do stupnu
nebezpecnosti dle vykonu a podobne plati i pro LED diody - kazde koncove
zarizeni by snad melo byt schvaleno (nebo ne) a zmereno aby nepresahoval
vystupni opticky tok pri nejake vzdalenosti oka jistou mez.
Je to pekna kokotina hlavne ze o tom nikdo nevi aby se toho nakonec
nechytli nejaky buz^H^H^Hbyrokrati.
Takze az si namontujete LED diodu od HP, nezapomente si z pdfka vytisknout
posledni stranu s warningem ;-)

>     c)    z relativne nizkych cen laserovych diod (z ukazovatka) nebo IrDA
> transceiveru usuzujeme, ze vysledek pujde poridit relativne levne.

Jenze ukazovatko je levny protoze je to seriove vyrabeny sunt ktery
odejde za par stovek hodin pouzivani. A navic je to ve viditelnem spektru.
Jestli chcete vetsi vykon prevrtejte ho. Udelal jsem do nej vepredu misto
2mm 4.5mm diru. Ale ten paprsek pak uz neni uzky ale poradna flakota, coz
je pozitivni.

> 5.    Bohuzel, nic z toho ale neni pravda. Zejmena, bohuzel, plati ze
>     a)    pri danem vykonu diody existuje jisty vztah mezi dosahem
> komunikace a prenosovou rychlosti; cim vetsi vzdalenost, tim je mensi
> (prakticky realizovatelna) prenosova rychlost a naopak. Oboji soucasne se da
> zvysit jedine s vykonnejsi diodou (nebo tim, ze tu diodu pretizime, za cenu
> snizeni jeji zivotnosti)

Toto mohu plne potvrdit.

>     b)    na provoz laserovych pojitek opravdu neni potreba zadne povoleni
> od telekomunikacniho uradu. Ale, bohuzel, laserove zdroje nad asi 3mW (tedy
> cokoliv silnejsiho nez ukazovatkova dioda) musi schvalit hygienik. A ten si
> jako podminku dava (mimo jine) montaz zarizeni mimo dosah, aby to nikomu
> nemohlo pripalit oko. Konkretne pro 25mW laser se vyzaduje, aby v okruhu 36m
> (resp. 210m pro uzivatele s dalekohledem) bylo ochranne pasmo, kam se nikdo
> nemuze dostat. No nevim, nevim...

Coz nas nemusi zajimat, ze....

>     c)    existuji a daji se koupit laserove diody, ale s rostoucim vykonem
> zavratne roste cena. Pro ilustraci - 100mW dioda za 550,- (...nojo, ale ne
> korun. Dolaru!)

a musi byt modulovatelna.

>     d)    a navic pristupuje problem s tim, ze na vetsi vzdalenosti musi byt
> zakotveni a nasmerovani laseru mechanicky velmi stabilni. Coz znamena
> precizni mechaniku. Coz znamena drahou mechaniku.

velmi velmi dobrou. Uz tepelne zmeny na plasti budovy pri osvetleni
slunickem ci vykyvy budovy jsou problemem.

> [...]
> dobe, kdy byly kralem TTL obvody s mezni frekvenci 10 MHz, tak mi tech 10.4
> GHz nejdriv pripadalo jako peknej ulet. Ale dneska uz vim, ze to naopak je
> velmi schudne reseni, protoze splnuje ty podminky uvedene v bode 3 (da se to
> koupit jako hotovy modul, pomerne levny, a neni na to potreba povoleni).
> Jenomze to ma zase jine "mouchy", ponejvice ekonomicke povahy. Zkratka
> musela by se dat dohromady parta vic lidi, jedinec nejspis nema sanci.
> Nevim, jestli ma cenu se o tom rozepisovat, kdyby byl zajem, tak o tom
> napisu kratky pokec. Zajimalo by to vubec nekoho ?

Abych rekl pravdu, nakonec jsem si rekl, ze pokud takove zarizeni uzivim,
tak je lepsi si na to vydelat a koupit si to - uspory z rozsahu. Sice na
to 50kkc padne, ale pak to par let vydrzi. Mimochodem, videl bych jinou
vec, dost brutalni: diamond multimedia vyrabi homefree, coz je 2.4GHz
spread spectrum IEEE802.11 bezdratova sit, ale pouzivaji jenom 10mW
misto 100mW coz je malo kdyby se dal upicnout ten jejich vystupni modul a
privest to do zesilovace a do anteny, bylo by to velmi levne - par karet
stoji cca 7000 Kc

Ale asi by to musel nekdo koupit a rozkuchnout.

lada

> Koki

 Vladimir Myslik
(if you experience delivery problems replying my mail, try the addresses below)
xmyslik@cslab.felk.cvut.cz , xmyslik@cs.felk.cvut.cz
http://cs.felk.cvut.cz/~xmyslik/