AVR

Zdenek Dvorak zdvorak
Středa Březen 17 11:45:21 CET 2004

> Presto je srovnani nutne. Neco jsem videl u Microchipu, ale tam bylo
> napsano jen v cem je AVR horsi a kde Atmel v dokumentaci nerika
> pravdu (treba ze AVR neni prvni v ..., ale ze PIC to uz ma davno).
>
> Nechcete nekdo, kdo znate oba neco pro nas ostatni napsat? Uznavam,
> ze jako honorar je vdecnost malo, ale taky dobry.

nepovazuji se zdaleka za znalce, ale nejaky cas jsem delal PICama a od
jara98 delam temer vyhradne s AVR (tehdy se zacinaly prodavat 90S1200 a
pozdej i vyzsi typy). Jako  kriteria pro vyber procesoru jsem povazoval:

1)  SW preprogramovatelnost - FLASH - nejlepe primo v aplikaci (rad se
snazim delat veci univerzalni, upgradovatelny, automaticky pocitacem
testovatelny...)
2) nizkou cenu
3) vysoky vykon
4) dost pameti RAM i FLASH
5) prijemnou praci (pohodlny instrukcni soubor - nikdy jsem nedelal s 51,
tak na jejich kompatibilitu nejsem fixovanej)
6) snadnou dostupnost a rozumnou podporu (dostatek informaci od vyrobce)
7) dostupny vyvojovy SW za prijemnou cenu
8) moznosti pripadneho dalsiho rozsirovani procesoru
9) vybaveni CPU (casovace, UARTy....)

a mozna jeste dalsi...

	Protoze jsem uz na zacatku uvadel, ze jsem presel z PICu na AVR (hlavne
8515), asi tusite, komu budu stranit :-) Krom toho si uz PICy poradne
nepamatuju.

	Myslim, ze podobne naroky ma vetsina lidi, kteri chteji procesory na
kusovou a maloseriovou vyrobu (u velkoseriovky to je jinak).

Takze k jednotlivym bodum:

ted se divam do posledniho GMkatalogu  a vidim, ze  jedinej PIC s FLASHkou
je stale jen 16F84 za nejakych 150,- pri 100ks. Plne srovnatelne AVR 90S1200
stoji pri 100ks odhadem kolem 70Kc !! , takze to srovnani bude jednoduzsi
nez jsem myslel :-)

srovnani : 1K flash - u obou, 64b EEPROM - u obou, RAM - 32registru AVR; 68B
PIC, I/O 13PIC;15AVR, timer+WDT u obou, ISP u obou, cas na instrukce u
nejvykonejsi verze - 62.5ns pri 16MHz AVR, PIC nekolikrat uvadi v
datasheetech 400ns pri 10MHz !!!!!!!!!!!!! (dokument DS30430B-page1)

+pro AVR:   temer tretinova cena !!!!!!!!!!!!!!!
	      dle datasheetu obou vyrobcu 6.4x rychlejsi!!!!!!!!!!!!!
	      zabudovany analogovy komparator (PIC nema)
	      89instrukci (PIC pouze 35)
	      rekl bych, ze silnejsi instrukcni soubor - nezna napr pojem
stradace - temer vsechny operace jdou delat se vsemi registry, lepsi
adresaci atd.

+pro PIC    pracuje od 2V (avr az od 2,7V)
	     PIC ma asi o malicko mensi odber (oba uvadeji 2mA pri 4MHz, ale AVR
pri 3V a PIC pri 5V  :-)
	     PIC ma o 68B RAM, AVR jen 32 osmi bitovych registru !!!!

	K tomuto porovnani uz myslim neni co dodavat. Podstatne ale je, ze to co je
u PIC vrchol, je u AVR nejjednoduzsi model. Dale nabizi jeste nekolik typu
az po model AT90S8515, kterej stoji pri 100ks odhadem kolem 200,-kc - tedy
asi o 1/4 vic nez PIC84. Za tu cenu nabizi: 120 prevazne jednotaktovych
instrukci, 8kB program Flash!!!, 1/2kB data EEPROM, 1/2kB RAM (jde externim
broukem rozsirit az na 64kB), 32I/O linek, hardw. UART, SPI, PWM,
analog.comp, intr., 2 casovace s delickou atd. Nevyhodou je blby SMD pouzdro
PLCC, ktery nejde pajet vlnou a to ze nejde rozsirit pamet programu na vic
jak 8kB. Vyhodou je, ze je k nemu dostupny i velmi pekne Cecko od IAR (je
drahe, ale pry uz nekde existuje crack).

Co se tyka SW podpory, pro PIC ,jestli si dobre vzpominam, existoval nejakej
dosovej assembler (uz nevim jestli byl zdarma) a nejakej sw ke komercnimu
programatoru na ktery se pouzival jakysi patch aby to chodilo s ubastlenym
programatorem kterej nekdo vymyslel a presentoval na Siti. Atmel dava ZDARMA
vsem na internetu kompletni vyvojove prostredi vcetne programovaciho SW -
vse pod DOSem i Woknama. Programator jde koupit za nejaky 3000 original,
nebo postavit tak do 500,- Veskera dokumentace k nemu (je tam 1 svab a par
blbin kolem - schema i vypis programu pro ten svab) je opet volne k
dispozici na Atmelovskym webu.
Aplikacni podpora se mi zda stejna (u obou dobra).

Takze myslim ze dalsi spory na tem PIC vs AVR jsou bezpredmetne.

Tusim ze se spor ale presune jinam. Firma NEC od letoska zacala prodavat
novou radu procesoru (uz jsem to tu avizoval) Ma to oznaceni uPD78F0034Y a
stoji to pri 100ks pod 200kc - je tedy levnejsi nez AVR8515. A umi 30kB
FLASH, 1k RAM, REALNEJ CAS!, 8 desetibitovych A/D prevodniku, WDT, 4timery,
3 ser.intf., hardwarova I2C a hromada dalsiho. podrobnosti si sezente na
webu. Cecko k nemu opet dela IAR, o cracku bohuzel nevim. Ani o nikom kdo ho
ma :-(

	Vaham jestli nenadesel cas opustit AVR.... i sam Atmel uz je dal (viz web)

													zdvorak