pozicia

Vladimir Myslik xmyslik
Středa Březen 17 11:45:12 CET 2004

On Wed, 3 Feb 1999, Eduard Kirchner wrote:

> Co takto 2 zvukove (ultrazvukove) zdroje so znamou poziciou,
> synchronizovane radiovym signalom. Prijimac zachyti radiovu
> synchro-znacku a postupne vyhodnoti doby odozvy z oboch
> zdrojov ~ vzdialenosti -> vypocita polohu.

To snad ani neni nutne - krystaly jsou podle me dost stabilni na to, aby
se ty dva zdroje hluku zasynchronizovaly vedle sebe, pak odnesly a
cyklicky pipaly.
Jejich delta (rozdil v posunu piipu) by byla znama a pak by se jen
pocitala doba obou drah signalu k prijimaci - ten by byl take hodinove
zasynchronizovan. Byl by ovsem nutny nejaky presnejsi citac-mozna ze i
rychly jednocip by byl schopen pocitat dobu sireni signalu dle zpozdeni.

Presnost pri 40kHz - delka jedne vlny 340/40000=8.5mm (teoreticka
rozlisovaci schopnost). Ostatne ve zvukovem slysitelnem spektru by stacilo
mit notebook se zvukovkou - ale pak zalezi na presnosti zasynchronizovani
se toho notebooku.
Jeste me napada mit takove zdroje signalu tri - pak by myslim stacilo
merit jen rozdily mezi dobou trvani tech odezev. Nebo by mohly ty tri
zdroje kazdy bezet na jine frekvenci - a prijimajici notebbok by pres
digitalni filtr dostatecne ostry mohl zmerit kdy ktery/a frekvence
dobehl/a. Nevyhoda ovsem je ze ostre filtry maji velke okno - tedy mensi
presnost. Pak bych mozna zkusil zlepsit system detekce pipani: kazdy
triangulacni bod by pipal serii kratkych pipnuti, ktere by se daly na
prijimajici strane lepe rozlisit - hlavne jejich nabeh a tyl. A musely by
byt dostatecne kratke (cely ten pip-pip-pip) aby paralelni cesty signalu
neznicily ten signal sirici se primarni primocarou cestou. Pak nejakou
dobu ticho na odezneni ozveny.

No kdyz o tom premyslim ultrazvukove mikrofony jsou asi citlive jen na
ultrazvuk - pak by mozna nebyl zas takovy problem odstranovat okolni hluk.
Tedy i ten detektor za mikrofonem by mohl byt v podstate nejaky komparator
s hysterezi a nastavitelnou citlivosti.

P.S.

pozor na psy! a ostatni zvirata. Ty u toho zesili.

lada

> . zdravi edo ...

 Vladimir Myslik
(if you experience delivery problems replying my mail, try the addresses below)
xmyslik@cslab.felk.cvut.cz , xmyslik@cs.felk.cvut.cz
http://cs.felk.cvut.cz/~xmyslik/