biely laser

Pavel Chromy mac
Středa Březen 17 11:41:58 CET 2004

On Mon, 6 Dec 1999, Puskajler Robert wrote:

> ked tu uz bezi ta diskusia o laseroch .... mam otazku ...
> ... kolega mi tvrdil, ze laser na diskotekove efekty je
> biely a rozklada sa hranolom na cele farebne spektrum
> pre farebne efekty (ja na diskoteky nechodim, tak neviem ...)

LASER znamena Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation,
cili zesilovani svetla stimulovanou emisi zareni.
Z principu teto metody vyplyva, ze vyrobeny svazek svetla je _koherentni_
tj. vsechny fotony jdou ve fazi => maji stejnou vlnovou delku.

Tedy laser je prisne monochromaticky zdroj svetla.
Z toho, ze jse to zdroj koherentni take vyplyva napr. to, proc je
nebezpecne se do laseru divat pouhym okem:
jelikoz jsou fotony ve fazi, potkavaji se v amplitude a vysledny svazek
jsou vlastne razy s pomerne vysokou intezitou.

	Pavel