Adaptery

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:41:56 CET 2004

Tento problem by mne zajimal z te druhe strany, z hlediska vyrobce.
Znam dva revizaky, kazdy ma na schvalovani ve Statni zkusebne jiny nazor.
Jeden mi tvrdi, ze mereni predepsanych parametru pri typove zkousce muze
provadet prakticky kdokoliv, kdyz ma k dispozici prislusne merici vybaveni,
stejne za vsechno vyrobce ruci sam. Pri tom se nemusi kontrolovat pouze ty
komponenty, ktere maji znacku CE. Podle nej certifikat ze zkusebny prispeje
jen k lepsimu pocitu vyrobce, ze to nekdo zkontroloval za nej. Stejne ho to
ale nezbavi zodpovednosti za za pripadny prusvih.
    Druhy tvrdi, ze nas pravni rad vubec nebere v uvahu napr. kusovou
vyrobu. Podle nej se vsechno musi davat do statni zkusebny. Tech mereni je
pry tolik, ze na to stejne nikdo jiny nema vybaveni ( klimaticke zkousky,
odolnost proti razum a vibracim a spousta dalsich). Pokud pry budu delat
jeden rozvadec, musim udelat tri a dat je do zkusebny na zniceni, ctvrty s
prislusnym certifikatem zakaznikovi. Takovy rozvadec by ale nikdo
nezaplatil.
    V teto souvislosti by mne zajimalo, jak je to se schvalovanim malych
vysilacu v pasmu generalniho povoleni. Jestli staci jen zmerit parametry a
mit jistotu, ze vyhovuji, nebo je potreba pozehnani z CTU? V textu GP jsou
vyjmenovany pouze pozadovane parametry a neni tam nic o povinne homologaci
(cetl jsem GP pro 433 MHz, mozna je to pro CB jinak?). Pri tom vsechno, co
se u nas prodava, homologaci musi mit a nesmim provozovat vysilac bez
homologace, i kdyby parametrum vyhovoval. Myslim, ze tady uredni siml vladne
zcela neomezene.

                                                            Vlada Andel
   www.mirnet.cz/vaelektronik        vaelektronik@mirnet.cz

>Kazdy prodejce Vam je povinen dat pismne ujisteni púodle zakona  c22/1997
>Sb. (forma neni zakonem stanovena), ze na vyrobek vydal Prohlaseni o shode.
>Pro napájecí zdroj připadá v úvahu hlavně nařízení vlády č. 168
(bezpečnost)
>a castecne č. 169 (Elektromag. kompatibilita). Co vydane Prohlaseni
>obsahuje, Vam prodejce sdelovat nemusi, rovnez tak ruzne znacky ESC nebo
<CE
<nejsou v tuzemsku z pravniho hlediska k nicemu.
<
<S pozdravem
<ing. Pavel Poucha