Oddeleni site

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:43:24 CET 2004

On Sun, 8 Aug 1999, Libor Kavan wrote:

> A s jakym uspechem ?

Nic moc. Zkousel jsem nejdriv ty vykonne cervene LEDky, ale mely maly
vykon. Pak jsem presel na diodu z laseroveho ukazovatka ktera byla bez
pridavne optiky na vysilani, na prijmu byl dalekohled (optika) a za nim
KPX81. Prvni testy jsem delal tak ze jsem poustel muziku z takoveho toho
hraciho cipu do toho laseru a na prijmu jsem to detekoval a poustel do
sluchatka. Kdyz jsme otestovali prenos na 3km rekl jsem si ze by to
mohlo jit - kdyz bych pridal dalsi dalekohled na vysilaci stranu laseru
a pri lepsim zamerenim (bylo to vsechno z auta na auto vypodlozene rukou)
bych se mohl dostat na mych potrebnych asi 4 km , tak jsem zacal
experimentovat s datama.

A tu jsem narazil na problem pomalosti tech diod. Poustel jsem primo
RS232 do toho laseru, ale ta dioda funguje tak ze na ni privedete
napeti/proud ale to svetlo z ni leze postupne - tedy vystupem je
nabezna hrana a presne opacne to funguje kdyz napeti odpojite - svetlo
se pomalu snizuje az k nule. Stejne funguji i ty vykonne LED diody
navic u nich je problem v tom ze maji v pouzdre zadelanou cocku
(tim se dosahuje taky ten vykon) a ta kurvi paprsek takze se neda
dalekohledem dobre 'zrovnobeznit' pri vysilani a tedy tim rozptylem
jde vysilany vykon na dalku do riti. Ten laser je radove lepsi i bez
pridane optiky.

No abych to dokoncil - zjistil jsem ze to svetlo toho laseru je schopne
dosahovat minima - maxima (0 - 1) zruba do rychlosti 4800. Jakz takz
se to dalo detekovat i na 9600 ale jakmile jsem to zkusil vys mel
jsem problemy postavit na to detektor. To svetlo funguje tak ze kdyz mate
treba vyslat sekvenci 10101111 tak ta intezita nejdriv vypada jako
trojuhelniky a pak kdyz nasleduji ty 4 jednicky tak paprsek pri treti
vyleze na maximum (trojnasobek co na tech prvnich jednickach) a pak se
signal zlomi na ctvrte jednicce ale nezacne klesat - drzi 'hladinu'
maximum. Jenze kapacitne oddelenej detektor to okamzite detekuje
jako pokles a tedy nulu. Vymyslet zapojeni detektoru ktery by mel
treba dva vystupy a na nich signalizoval zda jde signal nahoru nebo
dolu se  mi nepovedlo - problem je ze potrebujete porovnavat urovne v case
a to se dela v analogu spatne, na digital je to zase dost rychle - delat
presne vzorky a porovnavat je v case.

Kazdopadne by to asi vyresilo nejaky specialni protokol kde by se delala
nejaka fazova modulacese stejnou stridou, ale nejak jsem uz na to nemel
nervy a ani v tehle oblasti nemam moc zkusenosti. Nez stavet nejaky spec.
detektor nebo dokonce digitalni - to uz jsem mohl koupit rovnou za 5-8
tisic laser. diodu o podobnem vykonu (2mW), ale co udela 50Mhz a pustit do
toho treba rovnou vystup z TP karty. Jenze kdyz jsem uvazil nevyhody
takoveho spoje (zavislost na pocasi) tak se mi nechtelo investovat tolik
penez do 'vyzkumu'. Chtel jsem postavit neco za par set, ale to asi na
takovouhle vzdalenost a pro vetsi rychlost nejde.

> Tady taky neni problem:mam kolegu na MU primo v oboru kanalu, takze
> podobne invaze budou predem hlasene ;-)

Copak hlasene - jen aby to pri cisteni vydrzelo :-))

> BTW: Jeste musim vymyslet, kudy se z kanalu dostanu ven, ale nemel by
> to byt problem. Protoze predstava ethernetoveho kabelu vylezajiciho ze
> zachodove misy je znacne pikantni ;-)))

Cheche - protahnete to zkrz misu dal trubkou splachovace a vyvedte to z
nadrzky :-))) Ale vazne - do baraku Vam prece nevede privod kanalizace
kterym by se dalo prolezt - nebo ano ? Jak to tam protahnete a navic
pridelate v chranicce to jsem zvedav.

|                             petrsi@jcu.cz                              |