Cim ochranit triak

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:43:22 CET 2004

On Thu, 12 Aug 1999, Jiri Recek wrote:

Dik za rady.

> Vetsinou bohate postaci dat paralelne k motoru varistor. Napriklad
> VE13M00231K, ktery prodava GM za 9Kc (i s DPH). Varistor je treba vybirat
> hlavne podle napeti, protoze pri prekroceni napeti snizuji odpor a berou z
> chraneneho obvodu energii, ktera by jinak mohla znicit chranenou soucastku.

Nebylo by tedy lepsi ten varistor dat paralelne k chranenemu triaku ?
Ze by pripadnou spicku ktera by ho mela prorazit spolknul ? Ten triak
se asi neznici napetovou spickou jako takovou - nepetova spicka ho v
podstate pouze sepne, ale znici se naslednym proudovym impulsem po te
co ho ta napetova spicka sepne. Takhle vlastne chrani ten ventil , ne ?
I kdyz vzhleledm k tomu ze ten ventil je zdroj tech spicek, tak je to
asi jedno :-))

> Ja jsem to pouzil na spinani hydraulickych ventilu na 220V, cili indukcnost
> jak prase, a bez jakychkoliv problemu. Triaky maji za sebou jiz nekolik
> stovek tisic sepnuti bez poruchy.

> V zadnem pripade nedoporucuji spinat tyristor primo. A pokud mozno u
> galvanickeho oddeleni dodrzet co nejvetsi vzdalenosti mezi oddelenymi
> obvody. Je az neuveritelne, co se muze dostat do obvodu treba jen po jednom
> drate, natoz pres soucastku. Ale pokud je vse napajene primo napetim
> spinaneho obvodu, tak je to neco jineho. Napriklad regulator otacek. Ale je
> treba dodrzet dvojitou isolaci!

No presne tohle jsem myslel - v zadnem pripade se nelze dotknout toho
zarizeni ktere je pripojeno na G i kdyz pracuje s malym napetim. Kdyby
doslo k nejakemu prurazu tak se faze muze objevit i na G.

> Ten optotriak se muze zapojit primo mezi A2 a G, ale je lepsi dat tam jeste
> odpor, treba 56ohmu, aby vydrzela G toho vykonoveho triaku pri spinani ne v
> nule. Jeste jsem nekde videl, ze tam je pojistka. To neni spatne, pokud
> odejde vykonovy triak a z nejakeho duvodu nesepne. Alespon neshori ten
> optotriak.

Aha - takze to zapojeni je podstate velmi jednoduche - staci jeste pridat
odpor a pojistku do serie. Zacinaji se mi ty optotriaky libit - jednoduse
se s nimi pripoji vykonovy triak primo k PC nebo jednocipu. Nevite jak
jsou zhruba rychle ? Mam na mysli odezvu mezi nabeznou hranou na LED
a sepnutim vlastniho triaku. Konkretne mne zajima typ S21ME3 (co jsem
objednal :-), ale predpokladam ze to bude podobne u vsech beznych typu
podobne ceny.

|                             petrsi@jcu.cz                              |