Jak vyrobit detektor pruchodu nulou

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:43:19 CET 2004

On Tue, 17 Aug 1999, Roman Bodis wrote:

> [...]
> opakovane detekovat presnejsie. Je tak tiez mozne detekovat samotnu nulu
> (0V) ak druhy vstup komparatora pripojite na zem (teda presnejsie kusok nad
> zem). Prerusovacia subroutina si vsak sama musi zakazat svoje prerusenie aby
> ste sa vyhli opakovaniu prerusenia (sum,mala strmost prebehu + rychly
> procesor). Najlepsie je
> spustit po prichode prveho pulzu citac, potom povolovat prerusenie iba kusok
> pred ocakavanym prichodom pulzu-synchronizacne okienko. Vyhnete sa tak
> rusivym impulzom v sieti takmer pocas celej polperiody.

Tohle presne delat nechci - dost to komplikuje programovani i kdyz Vami
uvadene vyhody to ma.

> 2. Priebeh vytvarovat Schmitt.trig.hradlom - zaviest hystereziu (74HC14,
> 40106,...)
>
> 3. Jednoduchsia varianta - pouzit spinaci FET napr.BS107
>
> Pulz sa da dotiahnut na 1 az 0,5ms pred skutocnym priebehom nulou co mi pre
> fazovu regulaciu bohate stacilo.

Nakonec jsem to udelal tremi tranzistory - je to dostatecne strme - uz to
nespousti INT atmelu pri nabezne hrane :-)) Diky te 'plosce' mam sirku
pulsu asi 800uS - tedy sestupnou hranu ktera mi spusti INT mam asi 400 uS
pred skutecnym pruchodem nulou. To se da jakz tak osetrit programem.

Udelal jsem to tak ze jsem jako prvni dal tranzistor NpN - bazi ma
zapojenou na 2V (odpor a zelena LED) , emitor pres dalsi diodu primo
na to napeti za mustkem - kdyz klesne pod Ub-Ube-Uak tak se tranzistor
otevre a zacne kolektorem odebirat proud. Ten pak zesiluju na dalsim
tranzistoru a na poslednim obracim signal, protoze potrebuju mit jako
prvni sestupnou hranu - ATMEL 2051 umi jen LOW nebo sestupnou hranu.

> 4. Skusal som i zapojenie optoclena priamo v sieti 220.
>    Vyhoda-presna faza neovplyvnena posuvom trafa (Myslim ze nepatrne kolise
> vplyvom zmeny zataze trafa)
>    nevyhoda-velke horuce odpory

No prave .

> Do velmi zarusenej siete by to asi chcelo nejaky PLL s vacsou casovou
> odozvou.

Hmm - nestraste - je mozne ze by to mohlo delat chyby v zarusene siti ?
Preci jenom se nejedna o vymenu informaci kdyz sinusovka prochazi nulou,
ale o dosti silove vazany obvod - to ruseni by muselo sakra hybat s
prubehem aby se menilo napeti o desitky voltu v siti...

> Neviete prosim niekto o nejakom algoritme SW-PLL pouzitelnom na 50Hz, lebo
> to mi neslo.

Myslim ze to prvni co jste uvadel by to mohlo resit ne ? Ale pro
ATMEL by to asi sezralo oba casovace - jeden udelat samoplnici a tam
provadet korekci frekvence nastavenim toho plniciho registru a druhy
inkrementovat pri preruseni od toho samoplniciho, pri detekci pruchodu
nulou ho sejmout a nulovat obsah - vypocitat rozdil od zadane frekvence a
upravit hodnotu toho plneni podle rozdilu. Mozna by slo ty citane hodnoty
ukladat do buferu a ten vzdy zprumerovat a teprve podle toho vypocitat
rozdil - trochu zpomalit tu odezvu - aby to v jedne pulce periody
nezrychlovalo a ve druhe zase nezpomalovalo...

|                             petrsi@jcu.cz                              |