Digital audio

Lubos Voros lubos.voros
Středa Březen 17 11:35:56 CET 2004

Toto je myslienka, ktora je realizovana niektorymi komercnymi firmami. Videl som na vlastne oci prehravac CD-A, ktory vedel aj MPEG Layer I, II a III comprimacny
format. Je skutocne perspektivne, ale pozor na Super Audio, ktore bude velmi drvdim konkurentom zatial malo pouzivanym MPEG formatu. Problem je v tom, ze MPEG je
pouzivany len na PC a v komercnej technike zavrhovany pre jeho nekvalitu. Jeho povodne urcenie bolo pre multimedia, ale ako vsetko Philips to zase nedotiahol. Preto
mame nastastie aj v Europe AC3 degitalne kodovanie a nie MPEG 2. Ja som skor za to, ze je potrebne sa orientovat na oblasti, ktore su aj pouzivane. Super Audio (bude
o nom aj stranka na CPE Klube) sa zavedie ako standard. Je to plne spatne kompatibilne a vie to aj text, obraz a doplnkove data na klasickom audio CD. Je to dvoj
vrstvovy system s prehravanim na doteraz vyrabanych CD prehravacoch. Tym sa zabespecil trh s novymi typmi CD-A (Super Audio) bez toho, aby ste vedeli co kupujete. Je
to genialne, lebo nikto nebude uvazovat nad tym, co kupuje.
Prejdem k povodnej teme. Som pre AC3 lebo uz len specifikacia MPEG 2 audia je nestastna a je plne postavena na MPEG I, co vieme ze je nic moc. Vsetyk fimly na DVD co
som zatial videl boli pomerne kvalitne po zvukovej stranke (az na vynimky ako je Kolia od Sveraka), ale najhorsie boli MPEG 2 zvukove nahravky. Je to dane aj tym, ze
Philips stale slubuje MPEG 2 encoder pre audio v dobrej kvalite, ale je to len slub. Na strane druhej je tu AC3 a Dolby a jeho dobre vztahy z Holywoodom. Nesnazim sa
na to pozerat ako na komerciu, ale prax ma k tomu donutila. Taktie som pocul a videl japonske DVD s 96k/24bit zvukom v AC3 a to nikdy MPEG 2 zvuk nedokaze. Je to
skutocne lahoda.
Aby som to ukoncil je to trochu dlhe a nikto necita. Navrhujem sa drzat praktickej roviny, toho co sa dokaze bezny smrtelnik dotknut, ale v dostacujucej kvalite.

S pozdravom

LR, cpe klub

PS: sorry za ten dlhy pokec, prijemny vidend