Vec: Dotaz

Jan Rehak Rehak
Středa Březen 17 11:34:58 CET 2004

Jan Zalabak student wrote:

> Ahoj Honzo
> Nevim jak dalekosahle si na me pamatujes seznamili jsme se ma zkousce
> z logiky, kde si me zaujal svim zajmem o mikroprocesory a matne si
> vzpominam ze sem ti psal naposled nejakou kritiku na mcDonalda po
> precteni tve osobni stranky.
>
>                   Dnes te ovsem chci " ZNEUZIT "!
>  a proto ver ze se na tebe nebudu nijak zlobit ba nic zleho ... zda
>                             neodpovis!
Naopak, na odborne dotazy odpovidam nejradeji, i kdyz si nejsem jist,
zda jsem ten pravy....
Tuto odpoved posilam zaroven do FSg news...

> [...]
> nabiti kondenzatoru ale neni mi tak uplne jasne jak!? A kdyz uz
> pripustim ze to teda nejak branou vybiju a pak prepnu branu na vstup
> nebude ovlivnovat napajeci napeti , ruzne ruseni atd. pri kolika
> voltech se prepne brana na 1 resp. na 0. ?!
>
> Byl k tomu prilozen anglicky text v nemz se toto ( alejspon co jsem
> byl shopny porozumet ) neprobira , jen snad vzorec
> T= x C*R ( ln 1.5 + ln 5 ) nebo tak nejak pricemz si myslim ze 1.5
> voltu je rozhodovaci uroven mezi 1 a 0  5je napajeci napeti CR je
> jasne a x je prevodni konstanta jez to ma linearizovat atd. to uz

1. zalezi na tom, jak jsou udelany ty vystupni brany toho jednochipu,
(na vetsine CPU maji nektere piny dva tranzistory a nektere tranzistor
na zem, a ordpor (cca 4k7 ) do +5V). Nicmene z tohoto zapojeni bych
cekal, ze nastavim ten pin, jako vystupni a pripojim na urcitou dobu
log. 0, cimz zacnu nabijet pres tech 100 ohmu ten kodan. (diky tomu,ze
je ten kodan do +5V nezalezi, jestli mam jednicku dostatecne tvrdou pres
tranzistor, nebo jestli je jenom pres odpor). Prepnu pin na vstup
(nektere procesory napr. xx51 to delaji za me, podle toho jestli na pin
zapisuji, nebo ctu, zatimco PICe musim nastabvit rucne). Zacnu ihned
merit dobu a cist pun, po urcite dobe, ktera je dana prave RC konstantou
termistoru a toho  kodanu se stav preklopi z puvodni nabite hodnoty log.
1 na log. 0. Ta doba, za kterou se preklopi je prave dana tim vzorcem T
= R x C, kdy C je okalibrovane a konstantni  zatimco R se meni s
teplotou. Asi bude nejjednodusi hodit to na pin preruseni (pokud ti
zbyl) ale programova smycka je vzhledem k resnosti plne dostacujici.
Vzhledem k typickym hodnotam cca. 5 kohmu az 50 kohmu pro termistor lze
spocitat, za jak dlouho se napeti dostane na 1.3 V (zalezi na konkretnim
CPU, jako rozhodovaci uroven pro log. 0, klasicke TTL tusim vyzaduje 0.8
V) Ta doba se da dat do tabulky (asi v rozsahu, cekat konkretni hodnotu
by u techto radu casu bylo nesmyslne) a z te tabulky zjistit teplotu.
Vyhodou je mala pocetni narocnost, relativni (naprosto dostacujici)
presnost a jednoduchost. Ten 100 ohmovy odpor je tam nutny, abyc v
jednorazovem deji nabijeni toho kodanu nezkratoval ten pin na +5V....

Tesim se na dalsi komentare....

PS: Uz jste videli novy design stranek FSg : Http://fsg.mobil.cz ??? (i
kdyz jej budu muset predelat na mensi rozliseni, protoze nyni to
nevyhovuje ani na 800 x 600 :-(((( )

--

Jan Rehak

Email : Rehak@mobil.cz