Krokovy motor bipolarni - jak zapojit

Libor Kavan lkavan@krkonose.cz
Neděle Červen 27 20:40:08 CEST 2004

At 19:08 27.6.2004 +0200, radek kasal wrote:
>Dobrý den.
>	Kdo rozumíte krokovým motorùm poradte èi mne opravte.
>
>1) jak zjistit o jaký druh se jedná - bipolární èi unipolární øízení?

Pokud z toho leze 8 dratu da se zapojit tak i tak.

>2) lze u bipolárního motoru zapojit vinutí jen¾ jsou proti sobì
>paralelnì na místo sériovì?

Jo, oboji je mozne, ale pri paralelnim zapojeni musis dat pro stejny moment
dvojnasobny proud do faze. Obe zapojeni se lisi momentovymi
charakteristikami. Krasne je to videt na grafech v katalogu Microconu.

>3) lze jedno vinutí napájet stále a tím dr¾et motor zabr¾dìný, pøed
>spálením se chránit pomocí teplotní pojistky a na jakou teplotu si ji
>nastavit?

Samozrejmne ze jo. Nenastavuje se to ale podle teploty, nastavuje se
spickovy proud. Dobra vychytavka je, ze po zastaveni motoru se snizi proud
vinutim, protoze staticky vazebni moment je vzdy vyssi nez dosazitelny
moment pri behu.

>Fakta:
>1) jedná se o krokový motor Madarské výroby
>2) vyvedeno 8 vodièù od ètyø vynutí, vinutí mezi sebou nejsou propojené
>3) na ¹títku lze identifikovat 12V = 1A (to V je skoro neèitelné), Pokud
>pøivedu na jedno vinutí 12V, tak teèe proud asi 0,56A

Hmm, tak to je nejakej drobecek... ;->

>4) krok 1,8stupnì dle ¹títku odpovídá pootoèení pøi pøivedení napìtí na
>jedno vinutí

To je standartni motor - 200 celokroku na otocku. Pripominam, ze pri
bipolarnim rizeni lze krok elektronicky delit. Tim ziskas za prve vetsi
rozliseni a za druhe plynulejsi chod a celkove lepsi dynamicke vlastnosti.

>5) krok je stejný pro v¹echna vinutí, pokud pøepoluji napájeni tak se
>motor staví do stejných pozic

Pokud jednu stranu civek spojis a das na jeden pol zdroje a zbyvajici 4
vyvody budes postupne pripojovat, tak by jsi mel dosahnout otaceni (pokud
nespletes zacatky a konce vinuti ;-)

>6) bez napájení pøi otáèení rotorem jsou znát odpor po krocích

To je OK.

>Z vý¹e uvedeného usuzuji:
>a) jedná se o motor pro bipolární øízení (unipolárnì by ¹el také
>pou¾ívat)

Pokud chces motor pouzit pro neco serioznejsiho, v kazdem pripade doporucuji
bipolarni rizeni. Pokud jde o to si pohrat, zkus unipolar, ze zacatku 4
tlacitka, pak treba 4 tranzistory.

>b) z hlediska funkènosti motoru je jedno zda vinutí zapojím sériovì nebo
>paralelnì

Neni, viz vyse.

BTW:Pokud to neni jen na hrani (ale i tak) tak doporucuju na rizeni
LMD18245. Je to koncak pro krokac all-in-one a je relativne neznicitelny, na
rozdil ot Lxxx od ST.

S pozdravem           with best regards
    Libor Kavan               Phone & Fax:+420 499 426 232
    Dlouha 421
    543 03 Vrchlabi III,CZ    http://www.techtronex.cz